15-04-12

Slachtoffer en dader-gegevens

knightsround.jpgIn de Vs heeft het opperste gerechtshof beslist dat de gegevens van de overheid en de politie toegankelijk zijn voor wetenschappelijke, politie en journalistieke onderzoekers, en voor prive-detectives met een vergunning. De vragende partij wilde dat, onder het mom van het recht op vrije meningsuiting, dat alle gegevens werden vrijgegeven. In de praktijk zijn bedrijven gespecialiseerd in het verkopen van adressen van daders en slachtoffers aan bv advokatenkantoren, afkickcentra en rijscholen. Dat vondt de rechtbank wat ver gaan, en ze voegde er nog aan toe dat de overheid zulke gegevens ook helemaal niet zou kunnen vrijgeven.

http://www.radiocentraal.be/webgang/news/news1999/

Zijn er problemen om dit bericht te becommentariëren ?

05-04-12

Gevangenis Turnhout: Minister Turtelboom's folterpraktijken halen niets uit...

actie.jpgMinister Turtelboom (Open VLD, Vlaamse liberalen, 'Partij van de Burger') en haar diensten gebruiken allerlei criminele praktijken om de vzw Werkgroep Morkhoven het zwijgen op te leggen omtrent de kinderpornozaak Zandvoort en de Amsterdamse zedenzaak.  Zij gebruiken Marcel Vervloesem die ernstig ziek is en die opnieuw in de gevangenis van Turnhout werd opgesloten, daarbij als gegijzelde.

Nadat Marcel Vervloesem's medicatie een tiental dagen lang ontzegd werd en hij bedreigd werd met opsluiting in een isoleercel en de overplaatsing naar een ander gevangenis, heeft men nu de briefwisseling van zijn dochter en kleindochter geblokkeerd.

Vandaag kreeg hij te maken met een celonderzoek dat waarschijnlijk bedoeld was om een deel van zijn briefwisseling in beslag te nemen.

De vzw Werkgroep Morkhoven wenst echter niet toe te geven aan de eisen van de gijzelaars die ermee dreigen om Marcel Vervloesem langzaam maar zeker te vermoorden.

Na de aktie voor de gevangenis en het gerechtsgebouw in Turnhout van 29.3.2012, werd er vandaag opnieuw een pamflettenaktie gevoerd voor het kabinet van justitieminister Turtelboom.  Per toeval ontmoette men daar de vertegenwoordigers van de zogenaamde 'vrije pers' en een legertje politiemannen.   Die hadden verzamelen geblazen rond een 100-tal mensen die aktie voerden voor een nu bijna 80 dagen hongerstakende asielzoeker. De hongerstaking werd op de Belgische Staatstelevisie als 'chantage' afgedaan.

De veiligheidsdiensten bleken niet gelukkig te zijn met onze Open Brief aan Turtelboom van 26.2.2012 die de betrokkenheid van de minister aantoont in de opsluiting van Marcel Vervloesem en het verder dichtdekken van de kinderpornozaak Zandvoort.  Maar de meeste aktievoerders waren ten zeerste geinteresseerd in de manier waarop niet alleen asielzoekers maar ook aktievoerders door de Belgische overheid worden aangepakt.  Men was ten zeerste verwonderd over het spreekverbod met de pers dat Marcel Vervloesem reeds vier jaar geleden per vonnis door de strafrechtbank van Turnhout kreeg opgelegd terwijl die hem verder met allerlei beschuldigingen door het slijk mocht sleuren.
 
We waarschuwden de aktievoerders ervoor om zeker geen materiaal achter te laten voor het ministerie van justitie alwaar het kabinet van minister Turtelboom is gehuisvest en vertelden ze dat al ons materiaal een paar weken geleden tijdens een aktie voor hetzelfde gebouw, gestolen werd.   De veiligheidsdienst beweerde toen dat 1) 'de dieven onherkenbaar waren omdat ze te dicht bij de bewakingscamera stonden' 2) 'er toen geen beelden werden gemaakt'  3) 'de 20 bewakingscamera's van het ministerie van justitie al lang buiten gebruik waren' en 4) 'niemand de beelden van de bewakingscamera's omwille van de privacy mocht zien'.
Enkele jaren geleden werden we bestolen bij een aktie voor de gevangenis van Brugge waar Marcel Vervloesem toen opgesloten was en gefolterd werd. De gevangenisdirectie ontkende de diefstal eerst maar toen we zeiden dat de nummerplaat van de auto van de dieven genoteerd en gefilmd was, kregen we ons materiaal terug.

--------

Marcel Vervloesem - gevangenis Turnhout 27.4.2010

1) kwaadaardige kanker – St H. Hart Lier – 2 keer

2) nieren – 5 keer – Sint Elisabeth Herentals

3) pancreas – 2 keer – 1x in H Hart te Lier, 1x in de UIA te Antwerpen

4) intensieve spoed, intensieve zorgen pancreatites 2 – H. Hart Lier -Sint Elisabeth Herentals

5) intensieve spoed, intensieve zorgen pancreatites 1 – UIA ziekenhuis Antwerpen

6) intensieve heelkunde, Fabiola Ziekenhuis Sambre Ville – StElisabeth Herentals – 11 keer

7) nierblok – Gasthuisberg Ziekenhuis Leuven – 2 keer

8. hartdisfuncties, operaties AZ Imelda Ziekenhuis Bonheiden – 3 keer

9) intensieve, diabetische blok – H. Hartziekenhuis Lier – 4 keer

10) nierblok – H. Hartziekenhuis Lier – 1 keer

11) hartkijkoperatie – AZ Sint Jan Brugge – 1 keer

12) nierdyalyse – AZ Sint Jan Brugge – 5 keer

13) inwendige bloeding – AZ Sint Jan Brugge – 1 keer

14) operatie kijkwonde – AZ Sint Jan Brugge – 1 keer

15) chirurgische plaatsing nierdyalysebuisjes – AZ Sint Jan Brugge – 1 keer

16) intensieve spoed, cardio – Sint Elisabeth Turnhout – 1 keer

17) intensieve spoed, bloedarmoede (leukemie) – Sint Elisabeth Turnhout – 1 keer

18) intensieve spoed, insulinecoma – Sint Elisabeth ZiekenhuisHerentals – 1 keer

19) hartoperatie – AZ Sint-Jan Brugge

20) moest op 14 mei 2009 wegens nieuwe hartproblemen tengevolge van ondermeer een gebrek aan medicatie en een gebrekkige behandeling, opnieuw met spoed in het AZ Sint Jan te Brugge opgenomen worden. De gevangenisdirectie gaf 1 dag voor dat de opname had moeten gebeuren, een negatief advies op basis van het rapport van de psycho-sociale dienst van de gevangenis van Brugge

---------------

Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Verdrag_voor_de_Rec...

Gevangenen: http://gevangenen-prisonniers.skynetblogs.be/

Hoge Raad voor de Justitie, 'waakhond' van de Belgische justitie: http://www.hrj.be/nl/index.htm

Ecrivez/Write/Scrivere/Schrijf Marcel Vervloesem: Gevangenis Turnhout, tav. Marcel Vervloesem, Cel 139, Wezenstraat 1, 2300 Turnhout (Belgique, Belgium, Belgio, België)

17-02-12

Justitieminister Turtelboom: 'hervormingen'...

532979_belgium-s-queen-paola-king-albert-ii-and-interior-minister-turtelboom-watch-the-traditional-military-parade-on-national-day-in-front-of-the-royal-palace-in-brussels.jpg'Als iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het globale imago van justitie, dan gaan we allemaal vooruit.'

30 januari 2012

Toespraak Orde Vlaamse balies: ‘The)buck)stops)here’

Mijnheer de stafhouder en voorzitter, Geacht publiek

Laat mij U eerst bedanken voor de uitnodiging om hier te mogen spreken. Als economiste … Als de tweede vrouw ooit op dit departement. Voor een publiek van Vlaamse advocaten waarvan inmiddels ruim 40 % vrouw is. Ik heb me, als economiste, destijds in het parlement toegelegd op praktische verwezenlijkingen: de arbeidsmarkt, het pensioendossier. Daarna, als minister, op to-do-departementen, met altijd een sterke connotatie naar veiligheid toe. We hebben mekaar trouwens ooit al formeel ontmoet, de Orde en ik. Drie jaar geleden, toen ik Migratie beheerde … Even speelde ik met de prikkelende gedachte om even na te gaan wie er, vanuit de optiek van vandaag, toen gelijk had. Maar,zoals de Amerikanen zeggen: let bygones be bygones… En laten we vooruitkijken. Want daar ligt meer dan voldoende werk op de plank ! Migratie was een fascinerende uitdaging. Een absoluut wereldprobleem kanaliseren in een klein land. In een toen nog zeer gepolariseerde sfeer. De visie die ik toen ontwikkeld heb is vandaag regeringsbeleid. Binnenlandse Zaken was het departement van Veiligheid. Veel meer management dan wetgeving. Bijspringen en present zijn in alle noodsituaties. In Brussel de nultolerantie opleggen toen het moest, de brandweer hervormen om ze beter te wapenen tegen de moderne uitdagingen en de politie na tien jaar evalueren, om de hervorming van toen bij te sturen … De resultaten daarvan zijn in uitvoering. Op justitie vind ik het einde van de keten van de veiligheid terug. Vooral dan de strafuitvoering, waarvan ik de problemen stroomopwaarts al heb mogen ervaren. Maar ook een grote managementsuitdaging om de rechtszekerheid en de rechtsstaat te versterken. Dat kan door justitie efficiënter te maken en het vertrouwen te herstellen Ik denk vooral praktisch. Ik stel me na acht weken dus niet meer de vraag waarom we justitie moeten hervormen. Ik stel me zelfs niet meer de vraag waarom het zo lang geduurd heeft … Ik stel me enkel nog de vraag wanneer ik ermee naar buiten kom. U hebt het lijstje opgesomd van de drie punten die het hoogst op mijn agenda staan: 1. 1. De hertekening van het gerechtelijk landschap De hertekening van het gerechtelijk landschap hoef ik u niet uit te leggen. Ik dank de Orde van Vlaamse advocaten voor haar heldere standpunten op dat vlak. Maar het regeerakkoord is ook duidelijk. U weet dat onze provincies gecreëerd zijn ten tijde van de Franse Revolutie, als départements, en dat de Revolutie de départements uittekende op basis van één expliciete ambitie: de hoofdplaats van elk département moest voor elke burger in elke plaats van het territorium binnen één dag te paard bereikbaar zijn. Dat was 220 jaar geleden … Nu geef ik toe dat zeker in Vlaanderen, dat al twintig jaar autonoom bevoegd is voor mobiliteit, de mogelijkheid tot verplaatsing - laat mij het diplomatisch uitdrukken - een zekere regressieve curve vertoont … Maar ook dan kan je in de meeste gerechtelijke arrondissementen nog altijd te paard heen en terug naar de rechtbank binnen één en dezelfde dag. We moeten dus naar een vermindering van het aantal gerechtelijke arrondissementen tot – ik citeer het regeerakkoord – ‘ten minste de helft’van de 27 huidige . Als U weet dat we tien provincies hebben, en Brussel willen opsplitsen … dan gaan we dicht bij een heenrit te paard per dag uitkomen. Maar uiteraard gaan we de hervorming objectiveren. We zullen criteria hanteren, zoals aantal dossiers, afstand tot de rechtbank,bevolkingsdichtheid, gevolgen op de rechtsbedeling. We gaan daar een goed evenwicht in zoeken. En de ultieme maatstaf is de logica zelve: een betere rechtsbedeling voor de rechtzoekende burger. Niet minder,niet meer ! Belangrijker nog is wat we binnen die nieuwe rechtsgebieden gaan doen. We moeten voor elk ervan een organisatiemodel creëren voor het beheer van de budgetten, voor het personeel en de materiële middelen, voor de organisatie van de expertise. Daarvoor gaan we een voltijds beheerder aanduiden, die een magistraat kan zijn, maar niet hoeft te zijn. Hij zal werken met een beheerscollege, samengesteld uit de voorzitters van de rechtbanken, en er zelf ook in zetelen. Dat college zal een beheersovereenkomst afsluiten met de overheid, met duidelijke, operationele doelstellingen waaraan werkingskredieten zijn verbonden. Een analoge structuur moeten we overigens creëren op het niveau van de vijf parketten en hoven van beroep.

Een essentieel element wordt de mobiliteit van het personeel en van de magistraten. De magistraten zullen voortaan systematisch per rechtsgebied worden benoemd en kunnen dus over het hele rechtsgebied worden ingezet, naargelang de noden. Dat zou voor gevolg moeten hebben dat ze meer inzetbaar zijn, maar ook dat specialisaties meer kunnen worden doorgetrokken. De maatstaf hier is ook logisch: een betere service aan het publiek. De kwestie van locaties van gerechtsgebouwen is zo te herleiden tot  twee vragen, die in zekere zin zelfs ecologisch zijn.  Hoeveel verplaatsingen heb je nodig om een rechtbank naar de burger te laten gaan? Hoeveel verplaatsingen om de burgers naar de rechtbank te laten gaan?  En laten we dan meteen ook wat doen, zoals U al herhaaldelijk al hebt bepleit meester Boydens, aan die verouderde traditie om iedereen omstreeks 9 uur samen te brengen, doorheen de ochtendspits om dan uren zijn beurt te laten afwachten.

Dat is het grote schema, waarvoor ik direct in de Kerstvakantie de opdracht heb gegeven het uit te werken. We hebben twee jaar, dus denk ik niet dat we nog eens veel nieuwe plannen en nieuwe adviesrondes nodig hebben. We zullen het moeten doen !

Ik wil ook kort ingaan op de twee andere prioriteiten.

1. 2. De strafuitvoering

Inzake strafuitvoering wil ik niet rond de pot draaien, er zijn twee uitdagingen. De ene is een kwantitatieve, de andere een kwalitatieve.  We hebben meer gevangeniscapaciteit nodig, dat is één. De tweede uitdaging is kwalitatief. Hoe kunnen we een gevangenisbeleid ontwikkelen waarin de gedetineerde duidelijk het besef meekrijgt dat hij gestraft werd, maar ook de cel verlaat met een veel grotere kans om terug een normaal leven te beginnen. Dat wordt ook een kwestie van goed beheren, elke opportuniteit aangrijpen, zien wat we kunnen wijzigen, onder meer, zoals ook het regeerakkoord aankondigt, in de voorlopige hechtenis. Het zal er op aankomen een dynamiek op gang te brengen die ervoor zorgt dat je beter uit de gevangenis komt dan dat je erin ging. Eens we dat punt bereiken is er veel mogelijk. Maar het zal, naar het woord van Ernest Rénan, un plébiscite de tous les jours vergen.   En laat me duidelijk zijn: er wordt niet bespaard op justitie !  Ik heb zelf het zinnetje in het regeerakkoord laten schrijven dat – en ik citeer opnieuw – ‘justitie niet zal bijdragen aan de begrotingssanering’

1. 3. ICT

Ten derde is er de ICT-problematiek. Ik ben inmiddels doorheen de fase van de inventaris van alle sterke verhalen. Mijn indruk is alvast dat men een doorsteek door een hooggebergte heeft willen maken, door alle bergen in één keer te willen verplaatsen. Na eerst zorgvuldig een beschrijving te hebben gemaakt van elk ervan, om ze achteraf op de juiste plaats terug te kunnen zetten … Ik denk, dat we nu echter tunnels moeten boren.   De ICT-modernisering op justitie is tot op heden onvoldoende gelukt vanwege een immense scepsis en pleinvrees over de potentiële gevolgen. Ik denk dat we nu moeten vertrekken van de opportuniteiten van ICT en die inpassen in betere service voor de rechtshorigen en een betere organisatie van justitie. Laten we prioriteiten stellen, laten we beginnen waar we kunnen, maar laten we vooral vooruitgaan.

1. 4. De gedeeltelijke splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel.                                                   Het regeerakkoord bevat ook een uitgebreid hoofdstuk over de gedeeltelijke splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel. Na veertig jaar discussie gaan we daar eindelijk toe over. Er is een akkoord, en dat gaan we integraal uitvoeren. En waarvan ik vooral hoop dat dit akkoord het wederzijds communautair vertrouwen zal creëren zodat we de komende jaren de veiligheid en de rechtszekerheid in Brussel en Halle-Vilvoorde verder kunnen uitbouwen en versterken.

Dames en heren

Dit is mijn verhaal wat de structuren betreft. Die zijn belangrijk en vergen, zoals U weet, talloze wetswijzigingen. Maar ik hecht evenveel belang aan drie houdingen die de vertaling zijn van de manier waarop we samen, als justitie, willen functioneren en naar buiten treden.

De eerste is verantwoordelijkheid.  De voorbije weken ben ik als minister van justitie aangesproken als verantwoordelijke voor het toiletpapier in het gerechtsgebouw van Brugge … Voor een tekort aan enveloppen bij het Brussels gerecht … voor een wijziging aan de mobiliteitsvergoeding van een ambtenaar van de FOD die van buslijn was veranderd… voor de menuvariatie in de gevangenis van Vorst…   Ik heb voor al die problemen een eenvoudige oplossing: laat diegenen beslissen, die daarover kunnen beslissen … omdat ze het dossier kennen, omdat ze er nabij staan, omdat ze dat al eerder hebben gedaan. Of gewoon: omdat zij er eigenlijk verantwoordelijk voor zouden moeten zijn.  Ik heb, tot mijn vreugde, al herhaaldelijk vastgesteld dat de meeste mensen met grote gretigheid die verantwoordelijkheid opnemen. Dus dat gaan we doen: Responsabiliseren, responsabiliseren, responsabiliseren … Beslissingen leggen bij die mensen die er ook over willen beslissen.

De tweede houding gaat over communicatie.  Justitie is een groot huis, een fenomenaal groot huis. Met ruim 25.000 medewerkers. En dan spreek ik nog niet over de vele 1000-den advocaten. Nu had men mij gezegd: nergens zijn er zoveel mensen die zoveel verschillende meningen hebben en die mening allemaal publiek willen maken. Welnu, ik wil vooral benadrukken wat ik de voorbije weken al gezien heb … heel veel degelijke en verstandige mensen, veel vernieuwingen en veranderingen, goede ideeën, sterke voorstellen, een gedrevenheid om nog beter te doen. En dan denk ik: laten we daar mee naar buiten komen, laten we ook en vooral zeggen wat justitie goed doet.   Als iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het globale imago van justitie, dan gaan we allemaal vooruit.

Ten derde denk ik dat we moeten leren onze tijd, onze middelen, onze mankracht, onze ambities en onze procedures op één lijn te krijgen.   Ik kijk, als economiste, met veel respect naar justitie als de arena van de argumentatie. Ik ontmoet elke dag weer bijzonder briljante mensen.  Een veelheid en grote variatie van vaak zeer gefundeerde meningen, opinies en voorstellen. De kwaliteit binnen dit huis verbaast me telkens weer. Welnu laten we die kwaliteit ook operationeel maken.  Justitie moet de intellectuele thuishaven van de briljante redenering zijn en blijven. Maar justitie moet ook operationeel zijn, naar de mensen toe. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We moeten leren dat vele verstand en die vele ideeën tot verwezenlijkingen te maken die de mensen buiten doen inzien dat dit inderdaad een huis is waar je je vertrouwen in kan stellen.

Dames en heren   Harold McMillan was in Groot-Brittannië eerste minister tussen 1956 en 1963. U kent hem ongetwijfeld van de uitdrukking ‘the winds of change’ en andere inmiddels beroemde quotes. Aan het einde van zijn termijn vroeg een journalist wat hij als zijn belangrijkste verwezenlijking beschouwde…  En McMillan antwoordde ‘Events, my dear, just events’.   Laat ons deze fataliteit niet aanvaarden op justitie. Laat ons hervormen zodat er minder incidenten zijn in de toekomst. De modernisering van justitie zal er komen. Via trial en error. Via protesten en nieuwe inzichten. Via fouten en correcties...   Ze moet er komen, en ze zal er komen… Ik weet dat ik hier, bij de Orde van de Vlaams Balies, een sterk vragende partij vind voor die modernisering. Dat de meeste advocaten een diepgaande hervorming van justitie wensen. Dat siert U ! Een moderne en efficiëntere justitie maakt het immers vooral mogelijk het ontzettend potentieel aan rechtsnoden aan te boren dat daarbuiten bestaat. En dat veelal onaangeroerd blijft 

Ik heb u veel verteld over responsabiliseren, decentraliseren en delegeren van taken. Veranderingen die in dit huis absoluut onontbeerlijk zijn. Maar zoals Harry Truman zeg ik over de eindverantwoordelijkheid: the buck stops here.

U kan er op rekenen dat ik niet stil zal zitten, dat ik vooruit wil gaan. Twee jaar is een te korte periode om alles te veranderen. Twee jaar is een lange periode om veel onomkeerbare dingen te starten.

Ik ben er zeker van dat ik daarbij volop op Uw steun zal kunnen rekenen

Ik dank U.

-----

Foto: Belgische Nationale Feestdag - Op 21 juli 2010 vierde België de 180ste verjaardag van zijn 'onafhankelijkheid'. Het traditionele défilé vond plaats aan het Koninklijk Paleis te Brussel, onder de blik van Koning Albert II, Koningin Paola en justitieminister Annemie Turtelboom die toen nog minister van binnenlandse zaken was.

13:51 Gepost door Jan Boeykens in 'Hervorming', Justitie, Repressie, Turtelboom | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-02-12

Turtelboom's eedaflegging: een poort naar politieke repressie

Turtelboom.eed.Koning.jpg

Op korte termijn zweert de minister bij een repressieve aanpak: als er rellen uitbreken in grootstedelijke wijken, is het zaak om snel en krachtdadig op te treden. "Met sproeiwagens, paarden indien nodig, administratieve aanhoudingen, enzovoort. Die zaken zijn een essentieel onderdeel van onze ordehandhaving. Meer nog: mocht ik David Cameron zijn, ik had vanaf dag één een waterkanon ingezet."

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detai...

21:54 Gepost door Jan Boeykens in 'Hervorming', Justitie, Repressie, Turtelboom | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |