08-03-13

Veiligheid van de Burger: Open Brief Premier Di Rupo

Di.Rupo.kleinste.misdaad.moet.bestraft.jpg

Beleidsorganen en Secretariaat van de Eerste Minister
t.a.v. Premier Di Rupo
Wetstraat 16
1000 Brussel

Geachte Heer Di Rupo,
 
Betreft:  ’Veiligheid van de burger’ – geörganiseerde misdaad – geknoei met sociale woningen
 
Nogmaals hartelijk bedankt voor uw antwoorden inzake het Nationaal Veiligheidsplan dat, zoals we hebben gelezen, vooral bedoeld lijkt te zijn om het geweld tegen (alleenstaande) vrouwen en homosexuelen te bestrijden.
 
Dat blijkt ook uit het feit dat het gezin Helsen met vier minderjarige kinderen uit het dorpje Hulsthout (Herentals) reeds drie maanden lang door een geörganiseerde bende geterroriseerd wordt en er zelfs een aanslag op de moeder van de vier minderjarige kinderen werd gepleegd, zonder dat de Justitie optreedt.
 
Sinds enkele weken ontvangt ook een ander gezin met minderjarige kinderen, doodsbedreigingen van de bende die, na de nachtelijke geweerschoten rondom het huis van het eerste gezin, nu ook brandbommen laat ontploffen rondom de huizen van de twee gezinnen.
 
Ik heb U al geschreven dat er vandaag of morgen ongetwijfeld slachtoffers zullen vallen in deze zaak omdat de bende die door de overheid klaarblijkelijk beschermd wordt, in haar sms-berichtjes ook reeds liet weten dat zij het huis van het gezin Helsen zou ‘platbranden’. 
Enkele dagen geleden was een bendelid zelfs over de tuinomheining van het huis van het gezin Helsen gekropen met de vermoedelijke bedoeling om brand te stichten.
 
Zoals ik U reeds meermaals liet weten, werd de nu reeds drie maanden durende terreurcampagne in gang gezet door een sms-je van de genaamde Victor Vervloesem, die alhoewel quazi analfabeet, dank zij de steun van het sp.a-bestuur te Herentals en van de Herentalse burgemeester Jan Peeters (sp.a-kamerlid, Staatssecretaris en Minister van Veiligheid op het moment dat U nog Vice-premier was), tot voorzitter van de Herentalse Commissie voor Veiligheid en Politie werd benoemd.  De man zetelt thans ook in het bestuur van de Politieraad Neteland, wat misschien verklaart waarom de genaamde Ronnie Neefs, hoofdinspecteur van de Herentalse politie (politiezone Neteland), geen proces-verbaal wenste op te stellen van de aanslag.
 
Welgeteld drie dagen na het sms-je van Victor Vervloesem en de daarop volgende terreurcampagne van de bende, werden de skynetblogs van de vzw Werkgroep Morkhoven wekenlang versleuteld alsof men wilde verhinderen dat de vzw Werkgroep Morkhoven verslag over deze van bovenaf ondersteunde terreurcampagne zou uitbrengen.
 
We zijn benieuwd wat de brief van Minister Milquet van 4.3.2013, gericht aan de Herentalse burgemeester Peeters, gaat uithalen en hoelang het gaat duren vooraléér Peeters iets zal ondernemen. Want om de één of andere reden heeft Peeters een sterke emotionele band met Victor Vervloesem en we hebben ons reeds meermaals afgevraagd waarom deze ex-staatssecretaris en ex-minister zo nauw bevriend is met een figuur als Victor Vervloesem.
Die politieke vriendschap is vermoedelijk niet enkel te danken aan de verkiezingspanelen die Victor Vervloesem voor Peeters in elkaar knutselde.
 
Maar het gaat hierbij niet enkel om Peeters alhoewel deze met de sp.a een centrale rol speelt in heel deze affaire en zij er door politieke benoemingen voor zorgden dat een kleine, bijna ongeletterde sp.a-garnaal zoals Victor Vervloesem, dezelfde onaantastbaarheid heeft verkregen als Maurice Lippens in de Fortiszaak.
 
Vorig jaar werd een gezinnetje met een 82-jarige zieke vrouw die aan bed gekluisterd is, na een geknoei met sociale woningen, door de Geelse Huisvesting uit haar sociale woning gezet.
Achteraf kwam ik te weten dat Victor Vervloesem ook in het bestuur van de Geelse Huisvesting zetelt. Victor Vervloesem betrekt met een aantal figuren uit het criminele milieu, al jarenlang zelf een sociale woning van de Geelse Huisvesting.
 
Ik schreef hiervoor meermaals naar oud-minister Marino Keulen (Open VLD) die, op het moment dat er een gerechtelijke procedure was opgestart, ons kortweg mededeelde dat hij als Minister van Wonen ‘niet kon tussenkomen in gerechtszaken’.
 
Ik schreef hiervoor ook naar de huidige Minister van Wonen, Freya Van den Bossche (sp.a) die het niet nodig vond om een onderzoek in deze zaak te laten voeren waardoor het gezinnetje met de 82-jarige vrouw, na jarenlange pesterijen, op straat werd gezet.
 
Een voormalige sp.a politicus vertelde me dat de Gentse advocate Els Van Eeckhaut (sp.a), één van de dochters van de befaamde strafpleiter Piet Van Eeckhaut (sp.a), een tijdlang werkzaam was op het het kabinet van Minister Van den Bossche.
Het zal dus geen toeval zijn dat Els Van Eeckhaut enkele jaren geleden in scherpe bewoordingen voor de verwijdering van de vzw Werkgroep Morkhoven uit de zoekresultaten van de zoekrobot Metatele pleitte. Haar vriend die goed bevriend is met de ontwerper van de skynetblogs, zorgde er dan weer voor dat onze skynetblog ‘Doofpot justitie’ werd afgegrendeld.
 
De politieke betrokkenheid van de sp.a in deze zaak wordt nog duidelijker door het feit dat er in 2005 in de wijk van Victor Vervloesem, een kleine petitie rondging waarin geëist werd dat er iemand die akties rond kindermisbruiken voerde, uit de sociale woning van de Geelse Huisvesting, zou gezet worden.
 
De petitie die amper door tien man was getekend, werd dank zij de politieke tussenkomst van CD&V-raadslid Marleen Diels uit Noorderwijk (Morkhoven), in de Herentalse gemeenteraad besproken alwaar burgemeester Peeters verklaarde wel ‘oor te hebben’ naar de verbanning van de aktievoerder uit Herentals en omstreken.
Peeters voegde eraan dat hij de eis in de petitie om de vzw Werkgroep Morkhoven van het internet te verwijderen, verder zou voorleggen aan de juridische dienst van de gemeente Herentals.
We vragen ons opnieuw af: Hoe komt het dat Jan Peeters die als burgemeester van Herentals aan het hoofd staat van de politie en de lokale politieraden (en die tevens de Staatssecretaris en de Minister van Veiligheid was) zo’n nauwe emotionele band heeft met figuren die blijkbaar goede contacten onderhouden met leden van geörganiseerde jeugdbendes die door de Justitie beschermd worden ?
 
In mijn mail van 26 februari 2013 vroeg ik U om bij de Minister van Justitie inlichtingen in te winnen over het 14-jarig meisje dat enkele maanden geleden verdronken is in de vijver van het justitiehuis te Turnhout. Zij was bedwelmd geraakt door het snuiven van aanstekers-gas en had zich, vermoedelijk onder het gelach van de toeschouwers, in het water begeven. Het meisje was bevriend met één van de voornoemde bendeleden. Haar dood werd door de Justitie als een ‘spijtig accident’ afgedaan. Het is welbekend dat de omgeving rondom het Turnhoutse justitiehuis (het kasteeltje), al jarenlang een ontmoetingsplaats is voor drugshandelaars en drugsgebruikers, wat tot heel wat overlast bij de buurtbewoners zorgt.
 
Het maandenlang ongestraft terroriseren van minderjarigen en gezinnen met minderjarige kinderen, alsook van buurtbewoners die niet langer stilzwijgend kunnen toezien, roept echter niet alleen vragen op omtrent het Nationaal Veiligheidsplan.
Ik denk ook aan de GAS-boetes van 350 euro die uw regering ondermeer aan 14-jarigen omwille het gooien met sneeuwballen of belleken-trek, oplegt.
Als ik het goed begrijp, worden minderjarigen dus op die wijze gestraft terwijl uw regering de langdurige terreur van geörganiseerde bendes toestaat. 
Waarom beschermt uw regering de geörganiseerde criminaliteit terwijl in het Nationaal Veiligheidsplan staat vermeld dat men de misdaadbendes wil bestrijden ? 
 
Zoals ik U reeds meermaals schreef, ligt de corruptie van de politieke partijen (inclusief van de CD&V) aan de grondslag van alle problemen. 
Uw regeringspartner justitieminister Turtelboom (Open VLD) die voor de ‘bestraffing van de kleinste misdaad’ en een ‘magistratuur zonder de minste zweem van partijdigheid’ pleit,  is grotendeels verantwoordelijk voor deze gang van zaken.
De heer Geert SLOOTMANS, Attaché FOD Justitie, Directoraat-generaal Diensten van de Voorzitter, die werkzaam is in het gebouw waar dat Minister Turtelboom zetelt, schreef mij in zijn brief van 7 februari 2013 dat, gelet op het principe van de scheiding der machten, de Minister – lid van de uitvoerende macht – geen bevoegdheid heeft om tussen te komen in aangelegenheden welke uitsluitend toebehoren aan de rechterlijke macht’.
Maar dat is klinkklare onzin.
Turtelboom die in de zaak Belkacem al liet zien op welke wijze zij het ‘principe van de scheiding der machten’ respecteert, benoemde uitgerekend procureur Jan Poels van het gerecht van Turnhout dat de terreurcampagne van Victor Vervloesem en de bendeleden door haar stilzwijgendheid aanmoedigt, tot kabinetschef. 
 
De heer Slootmans deelde ons in zijn schrijven van 7.2.2013 tevens mede dat hij een print van onze email in verband met de terreurcampagne van Victor Vervloesem en de bende, aan de procureur-generaal van het hof van beroep te Antwerpen en aan Minister Turtelboom overmaakte.  
Maar daarvan was weinig te merken. De bende ging, onder de klaarblijkelijke bescherming van de Justitie te Turnhout, gewoon verder met haar doodsbedreigingen en enkele dagen later ontploften er brandbommen voor de huizen van de beide voornoemde gezinnen. 
Men zou haast nog gaan geloven dat de vertegenwoordigers van de grote criminaliteit binnen bepaalde justitiekringen, de opdracht gaven om de terreur van de bendes verder op te drijven.
Ook de buurtbewoners die, om één of andere reden, geen recht hebben op de door U en uw regering aangekondigde ‘veiligheid voor alle burgers’, worden nu het slachtoffer van terreurdaden.
Enkele dagen geleden kreeg een buurtbewoner die wilde verhinderen dat er een brandbom zou worden gesmeten, een mes op zijn keel gezet met de waarschuwing dat hij ‘er zich tussenuit moest houden indien hij geen last met de bende wil hebben’.
 
Ik reken er dan ook op, geächte heer Premier, dat dit dossier grondig onderzocht wordt en het niet alleen bij geijkte beleefdheidsformules blijft.
 
In de hoop dat regering werk maakt van de ‘veiligheid van alle burgers’ en er, op bepaalde bestuursniveaus, niet stiekem wordt samengewerkt met de geörganiseerde misdaad die de regering zegt te willen bestrijden, en in afwachting van uw antwoord, teken ik,
 
Met vriendelijke groet,
 
Jan Boeykens
Faiderstraat 10
1060 Sint-Gillis
 
PS. In bijlage zend ik U een kopie van ons schrijven van 6.3.2011 gericht aan de Vlaamse minister van Woonbeleid, mevrouw Freya Van den Bossche (sp.a), in verband met het geknoei met sociale woningen door de Geelse Huisvesting.  
Zoals vermeld, is de genaamde Victor Vervloesem, die alleen al omwille van zijn betrokkenheid in de voornoemde terreurcampagne onmiddellijk gesanctioneerd zou moeten worden, opnieuw in deze zaak betrokken. Maar, zoals ik zei, wordt hij door bepaalde politieke zwaargewichten, zowel binnen als buiten uw regering, en door de Justitie beschermd.
Ik zend U hierbij ook een kopie van het uitgeprinte sms-je met doodsbedreigingen van de quazi analfabete Victor Vervloesem, alsook een kopie van het uitgeprinte sms-je van zijn kompaan Dimitri.   
Over Victor Vervloesem, die als een getrouwde homo-sexueel door het leven gaat (waar we dank zij onze ruimdenkendheid voor open staan), bestaan er 30 processen-verbaal van zedenfeiten met jongetjes die door de Justitie nooit onderzocht werden. Dat komt omdat Victor Vervloesem en een aantal bendeleden door de Justitie werden/worden gebruikt om de kinderpornozaak Zandvoort dicht te dekken.
 

100 jaar.sociale woning.jpg

Fraude met sociale woningen: zieke 82-jarige op straat

Open Brief aan de Vlaamse minister van Woonbeleid, mevrouw Freya Van den Bossche

Van: Jan Boeykens
Datum: 6 maart 2011 21:13
Onderwerp: Geelse Bouwmaatschappij
Aan: kabinet.vandenbossche@vlaanderen.be

Brussel, 6 maart 2011

Minister Freya Van den Bossche
Martelaarsplein 7
1000 Brussel

Geachte Mevrouw,

Betreft: Geelse Bouwmaatschappij – geknoei en fraude met sociale woningen – uitdrijvingen – verzoek tot het instellen van een grondig onderzoek

Ik hoop dat U mijn brief van 3 maart 2011 aangaande bovenvermelde materie goed hebt ontvangen.

Zoals u weet, probeerde mevrouw Breughelmans uit de wijk Koninkrijk te Morkhoven (Noorderwijk,Herentals) enkele dagen geleden zelfmoord te plegen doordat men haar, na een eindeloos geknoei in haar dossier, met haar gezin en haar 82-jarige zieke moeder uit haar sociale woning wil drijven terwijl zij haar huur al 23 jaar lang op een correcte manier betaalde.

Er zijn mij ook andere dossiers inzake uitdrijvingen van bewoners door Sociale Woonmaatschappijen bekend. 

Vandaar mijn volgende vragen:

1) Is de Minister bereid om deze zaken grondig te laten onderzoeken of wenst zij aan struisvogelpolitiek te doen ? 2) Heeft de Minister weet van het aantal mensen die jaarlijks uit hun door de Vlaamse overheid gesubsidieerde sociale woning worden gedreven ? 3) Kan de Minister ons een overzicht geven van de jaarlijkse inkomsten van de mensen die een sociale woning kregen toegewezen ? 4) Wat denkt de Minister te zullen ondernemen tegen de gebruikelijke vriendjespolitiek bij de toewijzing van sociale woningen waarbij de reglementen inzake het toekennen van sociale woningen overtreden worden ? 5) Is de Minister van mening dat de huurders van sociale woningen voldoende beschermd zijn tegen wanpraktijken en/of willekeurige uitdrijvingen door de besturen van Sociale Woonmaatschappijen ? Wonen is tenslotte een grondrecht en mensen die gedurende 20 jaar een sociale woning betrekken en steeds correct hun huur betaalden, kunnen zomaar niet op straat worden gezet. 6) Wat is de taak van de Vereniging Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen (VVH) in deze kwestie ? 7) Zou de Minister het nuttig vinden om, zoals in Frankrijk, een wetsvoorstel tegen woninguitdrijvingen te laten uitwerken ? ( http://www.elunet.org/spip.php?article17300 )

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Hoogachtend,

Jan Boeykens, Faiderstraat 10, 1060 Sint-Gillis
werkgroepmorkhoven@gmail.com

Kopie aan Vlaamse parlementsleden maar GEEN REACTIE

============================================================

Op 17 december 2012, om 21.35 uur, ontving het 15-jarige meisje Sanne Helsen, het onderstaande sms-berichtje. Het sms-je waarin ook sprake is van een poging tot omkoping, bleek afkomstig te zijn van de GSM met nummer 0032 494 465 262 van Victor Vervloesem die, niettegenstaande zijn crimineel gedrag en analfabetisme, op allerlei hoge politieposten benoemd werd om de ‘Veiligheid van de Burger’ te waarborgen…
Een kopie van het sms-je werd toegevoegd aan één van de klachten bij de Herentalse politie.
Zowel Minister Turtelboom (Justitie, politiek bevoegd voor de goede werking van de justitie) die zich met haar Turnhoutse procureur-kabinetschef Jan Poels achter het ‘principe van de scheiding der machten’ verschuilt, als Minister Milquet (Binnenlandse Zaken, politiek bevoegd voor de politiediensten), ontvingen een kopie van dit schrijven.
Ook de Minister van Ambtenarenzaken S. Van Ackeren (CD&V) werd terzake ingelicht maar vond het blijkbaar niet de moeite om te antwoorden.  
De Hoge Raad voor de Justitie werd eveneens geinformeerd maar reageerde niet. Dat komt waarschijnlijk omdat Tony Van Parys (CD&V), gewezen justitieminister en persoonlijke vriend van de gewezen justitieminister De Clerck (CD&V), één van de voorzitters van de Hoge Raad voor de Justitie is. Ook daar worden bepaalde dossiers vanuit politieke middens die het ‘principe van de scheiding der machten’ prediken, ongetwijfeld geblokkeerd.

Afzender: Hallo S.

S: Wie bent U ?

Afzender: Iemand van jou familie hoe is het met je ?

S: Hoe noem jij, wie ben jij ?

Afzender: Nonkel Victor, ik heb je zo lang al niet meer gezien.

Weetje ik zal je toevoegen op facebook kunnen we contact houden

wa denk je ?

Afzender: Kunnen we anders eens afspreken ?

Afzender: Hallo andwoord eens doe niet zo onbeschoft tege je familie anders oei

Afzender: Hallo ?

Afzender: Wil je een nieuwe tv of laptop

ik heb dan een mooi jobje voor je

Afzender: 2500 euro + tv wat denk je ?

Afzender: Dan laten wij je doen dimitri maike en ik wat denk je ?

Afzender: Verwijder dat bericht of ik doe je iets!

Afzender: Nest vercammenstraat 19 was het zeker

Afzender: S. antwoord ik kan niet tegen mensen die negeren.

Kom morgen naar herentals na school naar de nete voor

het ziekenhuis 15.30 ik wacht op ,je

Afzender: Godverdomme kut wijf antwoord !

Afzender: ik maak je af en je neef erbij!

============================================================

Op 6 februari 2013, stuurde de genaamde Dimitri die, na de klacht bij de politie van Herentals, de terreurcampagne van Victor Vervloesem overnam, het volgende sms-je aan Sanne Helsen:

‘heej bitch deze nacht en morge ga het ergste worde – ik meen het ik heb mijn slaap ingehaald’ – ‘hey jo bitch! ik maak u af!! en wacht ma leuk spelletj kapot – gade me men mes van benede naar bove en dan u keel oversnijde’.

De genaamde Dimitri zond ook de volgende boodschap uit die waarschijnlijk persoonlijk aan Minister Milquet en de regering Di Rupo gericht is:

‘GSD – Fuck de politie’:

http://youtu.be/zIach647UfY

============================================================

“Veiligheid absolute prioriteit voor regering”:
http://m.deredactie.be/cm/vrtnieuws.mobile/mpolitiek/1.13...

“Algemene beleidsnota Binnenlandse Zaken/Politie: De veiligheid van de burgers versterken”
http://www.milquet.belgium.be/nl/stand-van-zaken-met-betr...

“België wil Europees veiligheidsplan tegen 2014′- ‘Onze prioriteit zal uitgaan naar de rondtrekkende daderbendes”:
http://annemieturtelboom.be/2010/07/15/belgie-wil-europee...

07-02-13

“Veiligheid absolute prioriteit voor regering”

Di.Rupo.Veiligheid.jpg

De Werkgroep Morkhoven ontving zopas een antwoord van de heer Slootmans, Attaché verbonden aan de Operationele Directie van de Dienst Geschillen en Juridische Adviezen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie, inzake de reeds twee maanden durende doodsbedreigingen tegenover Marcel Vervloesem's dochter en kleindochtertje.

Dat is een eerste stap in de goede richting alhoewel de Werkgroep reeds weken geleden haar eerste beklag maakte bij de bevoegde ministers.

Zolang er geen onmiddellijk einde komt aan de doodsbedreigingen en de Justitie geen onderzoek wenst in stellen, blijft het probeem onopgelost.

-----

Veel geld: politiebescherming 
Geen geld: crepeer!

Brussel, 6 februari 2013

Reeds gedurende twee maanden wordt een 15-jarig meisje dag en nacht
geterroriseerd met sms-berichtjes, e-mails en dergelijke. Ze wordt met
de dood bedreigd: "heej bitch deze nacht en morge ga het ergste worde
ik meen het ik heb mijn slaap ingehaald" werd haar vandaag 6 februari
2013 nog per mail toegestuurd. Gisteren kreeg ze dit toegestuurd per
mail: "hey jo bitch! ik maak u af!! en wacht ma leuk spelletj kapot
gade me men mes van benede naar bove en dan u keel oversnijde".

Ook eerder werd het 15-jarig meisje voortdurend met de dood bedreigd,
haar moeder werd reeds bijna van de baan gereden en bij nacht werd er
vlak bij de woning een schot gelost. De dader, die gekend is bij het
gerecht ondertussen, dreigt er eveneens mee de woning in brand te
steken. Van de week ging het meisje in het berghok iets halen en
plakte de dader met zijn gezicht tegen het raam. Het meisje gilde het
uit en ging voor de zoveelste keer door haar benen; er moest een arts
bij komen. Ze kan al maanden niet naar school vanwege de aanslepende
situatie waartegen blijkbaar niets ondernomen wordt. Er werd al
politiebescherming gevraagd maar dat is blijkbaar onnodig?!

Anderzijds moeten we via de media vernemen dat hetzelfde Turnhouts
gerecht lui, die in Holland een man halfdood schoppen,
politiebescherming schenkt! Net zoals de gast, en zijn kompanen, die
al maanden een 15-jarig meisje terroriseren, lopen die daders ook nog
steeds op vrije voeten! Of hoe de Turnhoutse justitie daders beschermt
in plaats van slachtoffers.

Zelfs de politie begrijpt niet dat deze zaak met het meisje zo blijft
aanslepen. Er werd telkens klacht ingediend en het dossier wordt maar
dikker en dikker. De terroristen, die zich rappers wanen, lachen de
politie gewoon uit -> GSD - Fuck de politie
http://youtu.be/zIach647UfY Op hun officiële YouTube kanaal kan men
zien hoe maf die kerels zijn:
http://www.youtube.com/user/GSDMuziek/videos?view=0

Maar familie en vrienden hebben nu een burgerwacht opgericht om het
gezin van het 15-jarig meisje te beschermen zodat zij terug wat rust
krijgen. De politie doet blijkbaar toch niets om mensen te beschermen
dus moet de burger het zelf doen! De advocaat van het meisje heeft
klacht met burgerlijke partij neergelegd bij een onderzoeksrechter in
Turnhout. Ze hebben ook besloten het ganse dossier over te maken aan
het departement van Justitie gezien anders de zaak blijkbaar niet
opgelost raakt. Er wordt eveneens een persconferentie gepland en de
aanwezige media zal ook het dossier overhandigd worden. Wie zal er
trouwens verantwoordelijkheid opnemen wanneer het meisje, of iemand
anders, een dezer werkelijk wat overkomt? Pesten wordt vervolgd maar
terroriseren, wat een 15-jarig meisje tot zelfmoord kan drijven,
niet?!

Voor verdere informatie kan men de familie bereiken op:
0032 14 723548
0032 496 404185


Godelieve Vaesen
 
=====
 
Premier Di Rupo: “Veiligheid absolute prioriteit voor regering”
 
‘Minister Turtelboom staat achter Dams’:
 
‘Turtelboom antwoordt Desmet’:
 
‘Turtelboom wil deontologische code voor magistraten’:
 
‘Algemene beleidsnota Binnenlandse Zaken/Politie: De veiligheid van de burgers versterken’:
 

11-09-12

Regering-Di Rupo I: justitiebeleid

Liégeois1.jpg

 

7 DECEMBER 2011 - De nieuwe regering-Di Rupo I legde gisteren de eed af bij de Koning. Haar justitiebeleid is grotendeels de voortzetting van wat al eerder was beslist. Nieuw is vooral dat bepaalde bevoegdheden helemaal naar de deelstaten gaan: de jeugdbescherming, de justitiehuizen, het rampenfonds, de onteigeningswet. Ook wordt het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst. Justitie en Binnenlandse Zaken moeten - in tegenstelling tot andere departementen - niet bezuinigen. Verder wordt een aantal knopen doorgehakt. De strafuitvoeringsrechtbanken worden bevoegd voor àlle veroordeelden, ook die met straffen onder de drie jaar. 

1. HET JUSTITIEBELEID

Het justitiebeleid van Di Rupo I borduurt voort op het beleid van de regering Leterme I. Een boel voorstellen uit het regeerakkoord zijn al eerder ingediend in het parlement onder de vorm van "brieven" van de voormalige Justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V), maar het ligt voor de hand dat zijn opvolgster Annemie Turtelboom (Open Vld) die nog wat zal bewerken. De belangrijkste verschillen met Leterme I liggen bij de overheveling van bepaalde bevoegdheden naar de deelstaten. We behandelen het justitiebeleid in vier delen: de overheveling van bevoegdheden naar de deelstaten; de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde; het eigenlijke justitiebeleid; het politie- en veiligheidsbeleid. We verwijzen naar vroegere initiatieven en naar kritieken die nu al werden gegeven.

1.1. BEVOEGDHEDEN NAAR DE DEELSTATEN

De deelstaten zullen nauwer bij het justitiebeleid worden betrokken. Het is niet indrukwekkend veel, maar toch krijgen ze een aantal extra bevoegdheden.

* Ze zullen mee de rondzendbrieven over het strafbeleid kunnen opstellen voor hun eigen domeinen (stedenbouw, leefmilieucriminaliteit e.d.).

* Ze krijgen een positief injunctierecht voor de domeinen waarvoor ze bevoegd zijn: ze kunnen bv. de vervolging bevelen van een milieucrimineel.

* Ze krijgen de justitiehuizen onder zich.

* Ze mogen deelnemen aan de benoeming van bijzitters in de strafuitvoeringsrechtbanken.

* De jeugdbescherming gaat (behalve de jeugdrechters zelf) helemaal naar de deelstaten. Dat was al zo voor de opvang van minderjarigen in nood (possen), maar nog niet zo voor criminele minderjarigen (moffen). In de toekomst zullen de deelstaten kunnen beslissen welke maatregelen ze opleggen aan minderjarigen, wanneer ze een minderjarige in een gesloten instelling zoals Mol zullen plaatsen en wanneer ze hem doorsturen naar de gewone rechter voor volwassenen.

* Het rampenfonds gaat naar de gewesten en die krijgen inspraak in de organisatie en de werking van het federaal crisiscentrum.

* Ook de onteigeningswet gaat naar de deelstaten, behalve voor onteigeningen door de federale overheid.

1.2. GERECHTELIJK ARRONDISSEMENT BHV

En dan is er natuurlijk het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat mag niet worden verward met het veel mediatiekere kiesarrondissement. Dit laatste moést gesplitst worden van het Grondwettelijk Hof (zie: hier, nvdr). Het gerechtelijk arrondissement moest echter niét gesplitst worden. Toch wil de regering-Di Rupo dat nu ook doen op basis van de formule die aanvankelijk door Senator Hugo Vandenberghe (CD&V) werd aangedragen, maar daar kwamen zoveel liflafjes bij dat het voorstel een zeer complexe boel is geworden, ja zelfs gedenatureerd. We komen hier later op terug. Maar hier eerst de krachtlijnen van het regeerakkoord en in een tweede deel de belangrijkste kritieken die tot nu toe daarop gegeven zijn.

1.2.1. HET AKKOORD

Het akkoord bestaat eigenlijk uit drie grote punten: een hervorming van het parket; een hervorming van de rechtbank; allerlei wijzigingen aan de taalwetgeving.

1.2.1.A. HET PARKET

* Er komen twee parketten: een tweetalig in Brussel, bevoegd voor de 19 gemeenten, en een Nederlandstalig in Halle-Vilvoorde.

* Het parket van Halle-Vilvoorde krijgt 20% van het huidige aantal parketmagistraten in BHV. Pas na drie jaar kan de verdeling van de magistraten in beide parketten worden geëvalueerd.

* Op het parket van Halle-Vilvoorde moet één derde van de Nederlandstalige magistraten tweetalig zijn. Eén vijfde van het parket van Halle-Vilvoorde zal bovendien bestaan uit tweetalige Franstalige magistraten, die vanuit het parket van Brussel worden gedetacheerd om onderzoeken te doen naar Franstalige daders in Halle-Vilvoorde en om ze te vervolgen. Die magistraten vallen voor het vervolgingsbeleid onder de procureur van Halle-Vilvoorde, maar blijven hiërarchisch onder de procureur van Brussel.

* Omdat beide procureurs van een verschillende taalrol moeten zijn, zal de procureur van Brussel voortaan altijd een Franstalige moeten zijn. Nu moet dit beurtelings een Nederlandstalige en een Franstalige zijn.

* Het parket van Brussel krijgt één vijfde Nederlandstaligen en vier vijfde Franstaligen. Een werklastmeting, die pas na drie jaar mogelijk is, mag er niet toe leiden dat één van beide taalgroepen minder magistraten heeft.

1.2.1.B. DE RECHTBANK

* De huidige rechtbank van BHV wordt "gesplitst" (in feite: ontdubbeld) in een Nederlandstalige rechtbank en een Franstalige rechtbank. Beide zijn bevoegd voor de 54 gemeenten van BHV. Een vijfde van de huidige rechters gaan naar de Nederlandstalige rechtbank, vier vijfde naar de Franstalige rechtbank. Alleen bij de rechtbank van koophandel wordt die verhouding 60% F/40% N. Momenteel is minstens een derde van de magistraten Nederlandstalig.

* Een derde van de beide rechtbanken moet in de toekomst slechts functioneel tweetalig zijn. Nu moet nog twee derde grondig tweetalig zijn. Deze nieuwe taaleisen gelden ook voor de griffies en het gerechtelijk personeel.

1.2.1.C. DE TAALWET

De al heel ingewikkelde taalwet in gerechtszaken wordt nog complexer gemaakt om "de rechten van de Franstaligen te vrijwaren".

* Zo zullen de partijen in een rechtszaak overal in het land (dus ook in Brugge en Aarlen) gezamenlijk kunnen vragen om hun zaak in een andere landstaal te laten behandelen. De rechter moet hierover binnen de vijftien dagen beslissen.

* Partijen uit BHV zullen vrijwillig voor de rechter met de taal van hun keuze kunnen verschijnen. Twee Franstaligen (of zelfs twee Nederlandstaligen) uit Vilvoorde kunnen zelf hun zaak dus voor de Franstalige rechtbank brengen (bv. omdat die sneller werkt).

* Voor inwoners van Brussel en de zes randgemeenten kan taalwijziging in de toekomst veel makkelijker dan vroeger in zaken die in het Nederlands moeten worden ingeleid. De burgerlijke rechter kan alleen een verzoek van de gedaagde (de "verweerder") tot taalwijziging weigeren, als de meerderheid van de pertinente dossierstukken in de taal is die de verweerder niet wil; of als de arbeidsrelatie in de taal is die de verweerder niet wil. De taalkennis van de gedaagde mag niet meer getoetst worden.

Bijvoorbeeld. Wie een auto verkoopt aan iemand van Wemmel en er zijn wat meer mailtjes in het Frans dan in het Nederlands, kan het voor de Franstalige rechter gaan uitleggen als de koper dat zo wil, zelfs al spreekt die koper perfect Nederlands.

De Commissie voor de Modernisering van de Rechterlijke Orde moet nagaan of dit stelsel niet tot het hele land kan worden veralgemeend.

1.2.2. DE EERSTE KRITIEKEN

Alle betrokkenen hebben ondertussen al samen met de oppositiepartijen N-VA en VB, geprotesteerd tegen de manier waarop het gerechtelijk arrondissement wordt gesplitst. We komen hier later op terug, maar geven nu al de belangrijkste kritieken van Meester Fernand Keuleneer, oud-voorzitter van het Vlaams Pleitgenootschap bij de balie in Brussel.

== De ontdubbeling van de rechtbank van de rechtbank van eerste aanleg, de arbeidsrechtbank en de rechtbank van koophandel in Franstalige en Nederlandstalige rechtbanken brengt niets bij. In de praktijk zijn die rechtbanken nu al apart. Er komen alleen extra kosten en nog wat nieuwe nadelen.

== De Vlamingen worden zwaar benadeeld. Het aantal Vlaamse magistraten wordt gereduceerd van een derde naar 20%, van 68 naar 46, terwijl het aantal Franstalige 158 wordt. Dat gebeurt zonder een meting van de werklast, terwijl voormalig justitieminister De Clerck (CD&V) altijd verklaard heeft dat hij het aantal magistraten niet meer wil veranderen tenzij na een werklastmeting. Deze hervorming kwam tot stand op basis van foutieve cijfers over de verhouding tussen Franstalige en Nederlandstalige zaken in BHV.

Tijdens een debat van het Vlaams Pleitgenootschap bij de balie van Brussel repliceerde senator Francis Delpérée (cdH), die Joëlle Milquet adviseerde tijdens de onderhandelingen over dit akkoord, dat de verhouding 80/20 in een wet komt die later slechts met een bijzondere meerderheid (2/3 en de helft in beide taalgroepen) kan worden gewijzigd.

== De Vlaamse invloed in Brussel vermindert enorm, onder andere omdat de procureur nooit meer een Nederlandstalige zal zijn. Brussel is het grootste parket van België en alle internationale instellingen zijn daar.

== Het strafonderzoek in Halle-Vilvoorde wordt verfranst, omdat een groot deel van de crimnaliteit uit de Rand door Franstalige magistraten uit Brussel zal worden afgehandeld. Zij moeten slechts een "functionele" kennis van het Nederlands hebben, geen grondige. (Bart Laeremans (VB) voegt daar aan toe dat verdachten er belang bij hebben om de Franstalige procedure te kiezen omdat de Franstalige parketmagistraten en onderzoeksrechters veel lakser zijn dan de Nederlandstalige, nvdr).

== Het feit dat de Brusselse parketmagistraten die in Halle-Vilvoorde gedetacheerd zijn feitelijk onder twee procureurs vallen, maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

1.3. HET ALGEMENE JUSTIEBELEID

Het regeerakkord bevat nog een reeks andere maatregelen, waarvan de meesten al in de pijplijn zaten. Een greep:

* Op Justitie en Binnenlandse Zaken wordt niet bezuinigd, in tegenstelling tot op alle andere departementen.

* De Raad van State (en eventuele federale administratieve rechtbanken) zullen ook schadevergoedingen kunnen toekennen aan partijen die hun zaak winnen. Nu moeten die partijen nog altijd achteraf naar de burgerlijke rechter stappen en daar is hun claim vaak verjaard.

* De komende justitieminister zal het aantal gerechtelijke arrondissementen met tenminste de helft moeten verminderen. Er komt ook één beheer van budgetten en personeel per arrondissement, maar de rechtbanken van koophandel, de vrede- en politierechtbanken en de arbeidsrechtbanken blijven onafhankelijk. Dat is het "akkoord" dat na de mislukking van de onderhandelingen over het zogenaamde Atomiumoverleg door voormalig justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) werd bereikt.

* Magistraten worden per Hof van Beroep benoemd en zullen daar overal ingezet kunnen worden.

* Het Hof van Beroep van Brussel krijgt extra middelen.

* De regering zal het parlementaire voorstel om een familierechtbank op te richten ondersteunen.

* "Het gebruik van de mogelijkheden om in beroep te gaan wordt gerationaliseerd". Vermoedelijk moeten we hier lezen: "beperkt". Hoe dat zal gebeuren blijft volkomen in het ongewisse.

* Het statuut van de deurwaarders wordt hervormd, maar hoe of waarom is niet duidelijk.

* Magistraten zullen - net als parlementsleden - al hun nevenmandaten moeten aangeven. Of dat veel zal opleveren is maar de vraag: magistraten kunnen niet zo onbeschaamd cumuleren als politici.

* Ook de Hoge Raad voor Justitie wordt hervormd. Meer bepaald zijn opdracht om een externe controle op rechters uit te oefenen wordt veranderd.

* De regering zal het snelrecht bevorderen en er komen meer nieuwe autonome straffen, zoals thuisdetentie (huisarrest) en elektronisch toezicht (momenteel is dat alleen mogelijk op het einde van een celstraf, niet als aparte onafhankelijke straf).

* De strafuitvoeringsrechtbanken zullen bevoegd worden voor de uitvoering van àlle straffen, ook die onder de drie jaar. Dat is een gigantische hervorming die de werklast van deze rechters aanzienlijk zal doen toenemen en die veel geld zal kosten.

* Er komt een werkgroep van ambtenaren van Justitie, Buitenlandse Zaken en Binnenlandse Zaken om ervoor te zorgen dat meer vreemde criminelen hun celstraf in het buitenland uitzitten.

* Er is een heel verwarde passage over onsamendrukbare straffen. Enerzijds zegt het regeerakkoord dat wie levenslang of dertig jaar kreeg voor een moord, een verkrachting, zedenschennis of ontvoering van een minderjarige, daarvan minstens de helft zal moeten uitzitten. Bij recidive wordt dat drie vierde. Dit lijkt dus op een verstrenging van de wet op de voorwaardelijke invrijheidsstelling voor een heel beperkte groep criminelen. Maar vlak daarna staat er dan dat de rechter die de straf oplegt, moet bepalen wat de minimale strafduur is die moet worden uitgezeten (de zgn onsamendrukbare straffen). De paragraaf suggereert enerzijds een verstrenging van de VI-wet en anderzijds de mogelijkheid tot onsamendrukbare straffen. De coalitie is het duidelijk niet helemaal eens geraakt hierover. Over dit onderwerp was in het verleden al veel ruzie tussen enerzijds socialisten en christendemocraten (tégen onsamendrukbare straffen) en anderzijds liberalen (voor onsamendrukbare straffen).

De regeling voor wie recidivist is wordt erg vereenvoudigd en serieus verstrengd voor dezelfde zware inbreuken (moord, ontvoering en verkrachting van minderjarigen e.d.): wie in de voorbije tien jaar een effectieve straf van minstens drie jaar kreeg is recidivist. Deze regels maken het allemaal zeker niet eenvoudiger voor de rechtbanken om een correct en rechtvaardig vonnis te vellen.

* De wet-Onkelinx op de terbeschikkingstelling (en mogelijke heropsluiting) van veroordeelden die hun straf al hebben uitgezeten, wordt onmiddellijk uitgevoerd. Deze wet moest eigenlijk al sinds 1 juli 2009 van kracht zijn, maar ze werd uitgesteld omdat de bouw van de interneringsinstelling in Antwerpen zo'n kolossale vertraging opliep. (Zie hier voor meer uitleg over deze wet, nvdr).

* Het Veiligheidskorps dat de gedetineerden vervoert van de bajes naar het justitiepaleis wordt uitgebreid.

* Er komt een nationale mensenrechtencommissie. Ook dit wordt al vele jaren aangekondigd. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding is kandidaat om deze taak op zich te nemen.

Vermelden we nog dat de Orde van Vlaamse Balies al een uitvoerig memorandum met eisen aan minister Turtelboom heeft gestuurd. Zie: hier voor de inhoud van dit memorandum.

1.4. POLITIE EN VEILIGHEID

* De politiezones moeten groter: wie wil samensmelten mag dat; samenwerkingen (bij het aanwerven van personeel, gemeenschappelijke aankopen e.d.) worden gestimuleerd.

* Er moet meer blauw op straat. De politie moet geen openbare gebouwen, gerechtsgebouwen, ambassades meer bewaken en geen gedetineerden meer overbrengen.

* Het tuchtstatuut wordt vereenvoudigd en het premiestelsel eveneens. Er komt een "functionele verloning".

* In Brussel verandert ook een beetje.

== Zo wordt de minister-president van het Gewest coördinator van het veiligheidsbeleid. Hij moet de politiereglementen van de zones harmoniseren, een globaal gewestelijk veiligheidsplan uitwerken, de criminaliteit overal op dezelfde manier registreren.

== Alleen de Brusselse regering zal nog de begrotingen van de politiezones controleren.

== Nog slechts één overheid wordt bevoegd voor de ordehandhaving in de Brusselse stations en metro.

== Het Gewest streeft naar samenvoeging van bepaalde administratieve diensten en aankopen. Van een fusie van de politiezones, van een degelijke financiële controle op die zones is vooralsnog geen sprake. (Zie hier voor meer duiding, nvdr.)

* Gemeentelijke administratieve sancties ("overlastboetes") zullen hoger mogen zijn en ook opgelegd kunnen worden aan minderjarigen vanaf 14 jaar (nu: 16 jaar), zoals voormalig binnenlandminister Annemie Turtelboom (Open Vld) had gewild, de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) zelfs 12 jaar. (Zie hier voor meer duiding, nvdr.)

* De vrijwillige brandweerman wordt geherwaardeerd. De hulpzones krijgen rechtspersoonlijkheid en de hulpdiensten worden bijkomend gefinancierd, bv. via de verzekeringen.

JOHN DE WIT 

http://www.gva.be/nieuws/experts/johndewit/-1669.aspx