15-09-12

Ook ik werd verkracht door Marcel Vervloesem...

Scrapbook.JPG

"Ook ik werd verkracht door Vervloesem"

Kiekens.slachtoffer.foto.jpg17/11/'06 MORTSEL (2640) - In 1972 was de toen zestienjarige Ladislas Kiekens naar eigen zeggen maandenlang het slachtoffer van seksueel misbruik door Marcel Vervloesem. Pas nu die van de rechtbank vijf jaar gekregen heeft voor kindermisbruik, durft Ladislas Kiekens met zijn verhaal naar buiten te komen. ”Bijna dertig jaar heb ik gezwegen, omdat het zulke pijnlijke herinneringen zijn”, vertelt Ladislas Kiekens (50).

”Maar toen Vervloesem rond 2000 in het nieuws kwam als zogezegde strijder tegen pedofilie, werd het me te machtig. Dat iemand met zo’n schandalig verleden zelf de moraalridder ging spelen... In 2001 deed ik aan de gerechtelijke politie van Turnhout mijn verhaal. Dat was moeilijk om over te praten, zelfs aan mijn eerste vrouw heb ik nooit iets gezegd. Maar ik wou het doen om de andere slachtoffers een hart onder de riem te steken.”

”Vervloesem noemt ons marginalen en leugenaars, wel, dat zijn we niet. En ik wou ook aantonen dat de misdragingen van Vervloesem al langer bezig zijn dan het jaar 1979, waarover altijd wordt gepraat in de pers. Om schadevergoeding is het me niet te doen, de zaak is toch al lang verjaard.”

Als timide zestienjarige, net van de schoolbanken, ging Ladislas Kiekens in 1972 aan de slag als magazijnier bij de Sarma-vestiging (nu Shopping Center) in Wijnegem, waar de toen twintigjarige Vervloesem hetzelfde werk deed. 

”Vervloesem lokte me de eerste dag al naar de toiletten en dwong me tot seksuele handelingen bij mezelf en bij hem. Hij heeft me ook gepenetreerd. Die verkrachtingen hebben drie maanden geduurd, drie tot vier maal per week, totdat ik werd overgeplaatst naar het restaurant van de Sarma.” 

Waarom heeft u dat laten gebeuren? Ladislas Kiekens: Ik was piepjong, timide, en had een autoritaire vader die al woedend was omdat ik was gaan werken. Ik moest met dat verhaal niet afkomen. En op het werk durfde ik niets te zeggen, want Vervloesem zei dat hij mij zou laten ontslaan als ik ook maar iemand inlichtte. 

Heeft het voorval u getekend? Het was een slechte start als eerste seksuele ervaring. Ik ben jarenlang niet in staat geweest tot normale vriendschappen met andere mannen, omdat ik overdreven op mijn hoede was. Echt getraumatiseerd ben ik niet, maar vergéten kan ik het natuurlijk ook niet. Vooral niet door de onbegrijpelijke oneerlijkheid en schijnheiligheid van Vervloesem. Wat nu? Ik hoop dat hij in beroep dezelfde en liefst een zwaardere straf krijgt, dat hij vele jaren niemand meer kan beschadigen. 

Andere slachtoffers kunnen met Ladislas Kiekens contact opnemen via Ladi Kiekens

http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/mortsel/ook-ik-wer...

-----

Foto: Ladi Kiekens op reis.  Zoals men kan zien, verschilt de foto enigszins van de foto die de Gazet van Antwerpen gebruikte om het verhaal van Kiekens als zogezegd 'oud-slachtoffer van aktievoerder Marcel Vervloesem', geloofwaardig te maken.  Let ook op de merkwaardige oproep in Gazet van Antwerpen: 'Andere slachtoffers kunnen met Ladislas Kiekens contact opnemen via Ladi Kiekens'VTM, de Vlaamse Televisie Maatschappij die in handen is van liberale politici, deed bij het maken van een rechtsstreekse uitzending, eenzelfde oproep tot 'slachtoffers van Marcel Vervloesem'.   Het is op deze wijze dat de kinderpornozaak Zandvoort en de daarmee verbonden dossiers (Dutroux, Amsterdamse kinderkribben,) werden dichtgedekt.

De justitie van Turnhout die het jarenlange media-proces tegen Vervloesem gebruikte om de kinderpornozaak Zandvoort dicht te dekken, legde Vervloesem zes jaar geleden een spreekverbod met de pers op dat nog steeds geldt. Marcel Vervloesem mag van de justitie ook al enkele jaren geen contact meer opnemen met zijn vrienden-bestuursleden van de vzw Werkgroep Morkhoven terwijl die hem twee jaar lang iedere week in de gevangenis gingen opzoeken.  Hij kreeg een reisverbod en mag geen deel uitmaken van verenigingen die kindermisbruiiken bestrijden. Op  11.9.2012 protesteerde de vzw Werkgroep Morkhoven hierover in een Open Brief aan justitieminister Turtelboom (VLD).  Zij vindt het onaanvaardbaar dat de justitie op deze manier verenigingen tracht op te doeken en vindt het onaanvaardbaar dat de Justitie persoonlijke vriendschappen van Belgische burgers die bestuurslid zijn van eenzelfde vereniging op deze wijze kan verbieden.  De Werkgroep is van plan om pamflettenakties te organiseren en roept de burger op om voor de verkiezingen van 14 oktober 2012 niet op ondemocratische partijen zoals de VLD te stemmen.

Intussen gaf Marcel Vervloesem zijn eerste boek uit. Het boek dat op USB-stick werd gezet, is te bestellen op de volgende adressen.
Voor Nederland: brenninkmeijer.c@gmail.com
Voor België: vt6788107@base.be

Affaire Dutroux: Marie-France Botte

Marie France Botte.jpg

Zaak-Dutroux

Tijdens zijn onderzoek naar de ontvoering van miljardairszoon Anthony De Clerck vond hij en zijn speurdersteam langs het meer van Nisramont de villa terug waar de jongen werd gegijzeld. Maar Bourlet's grootste verdienste bereikte hij tijdens het onderzoek naar de Zaak-Dutroux in 1996. Bourlet slaagde erin Marc Dutroux en zijn bende op te rollen en zijn jarenlang vermiste slachtoffers op te sporen. Bourlet werd legendarisch toen hij op 23 augustus 1996 in een rechtstreekse tv-uitzending van de RTBF fel reageerde op een uitspraak van barones Marie-France Botte. Zij was nogal sceptisch of alle prominente figuren wiens schuld bewezen was daadwerkelijk vervolgd zouden worden. Bourlet reageerde hierop verontwaardigd: "Si on me laisse faire!" ("Als men mij laat begaan!"). Bourlet en Jean-Marc Connerotte kregen van de Belgische bevolking enorm respect en lof vanwege hun onvoorwaardelijke inzet om de zaak op te lossen, ondanks alle tegenwerking van hogerhand. In zijn memoires verklaart Bourlet dat zijn telefoon jarenlang werd afgetapt om hem op een misstap te kunnen betrappen zodat hij van het onderzoek kon worden afgehaald. Toen Connerotte vanwege het spaghetti-arrest van de zaak werd weggehaald, ontstond er onder de Belgische bevolking publieke verontwaardiging, alhoewel het juridisch gezien volstrekt normaal was.
(volgens een anonieme bron)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Michel_Bourlet

--------

Lettre ouverte de Marie France Botte

Élisabeth, Julie, Mélissa et tant d'autres, nous ne vous oublierons jamais.

Vos petits regards d'enfants aux yeux pétillants de vie hanteront nos coeurs pour toujours.

Nous poursuivrons chaque jour notre lutte contre cette gigantesque pieuvre que représentent le trafic d enfants et son cortège de douleurs.

En acceptant l'existence de ces réseaux et de viols d'enfants, nous perdrions à jamais notre sens de l'humanité. C'est pourquoi la Belgique entière a refusé d'accepter l'inacceptable, en étant auprès de vous, chacun à sa manière.

Dans la cathédrale de Liège, où, au milieu de cette immense souffrance, vous, parents de Julie et Mélissa, étiez dignes, presque sereins.

Certainement parce que vous êtes les seuls à vous être battus jusqu'au bout pour retrouver vos enfants, espérant, avec la force du désespoir, les serrer encore entre vos bras. Vous êtes innocents, blancs comme la pureté de vos petites filles: Et où qu'elles soient aujourd'hui, elles le savent. Ne l'oubliez pas.

Dans l'église, les journalistes, les photographes, les prêtres, tous pleuraient. La compassion était revenue parmi nous. Merci petites filles, en partant vous nous avez laissé un message:« Redevenez humains »

Depuis dix ans, en Asie du Sud-est, mais aussi aux côtes de Claude Lelièvre en Belgique, je lutte contre cette épouvantable exploitation. Dans la cathédrale, noyée dans mes larmes, je n'ai pu arrêter le film qui se déroulait à l'intérieur de moi.

Combien d'enfants ai-je vu mourir en dix ans, tués par leurs agresseurs, contaminés HIV par ceux-ci. Combien de brûlures de cigarette, de fractures, de petits regards perdus à jamais dans la profondeur de l’horreur

Les larmes des enfants et des parents aussi ont été si nombreuses que la mer pourrait déborder. Combien d'enfants, là-bas, ici, ont souffert dans la plus grande solitude, seuls face à leurs agresseurs.

Combien d'heures d'angoisse et de peur avons-nous vécues avec nos équipes, peur des représailles, peur que la pieuvre se réveille et nous étouffe. Brûlures de cigarette, fractures, appels anonymes... la liste est longue.

Aujourd'hui, plus que jamais, nous devons lutter pour faire reculer l'horreur.

Monsieur Wathelet, vous avez déclaré que votre conscience était en paix. Je ne vous crois pas.

Parce que aucun être humain ne peut avoir aujourd'hui la conscience en paix. Vous avez signe un document qui a permis à un être humain délinquant et malade de commettre l'inacceptable. Deux avis négatifs étaient suffisants pour arrêter le processus de libération conditionnelle. Toutes les conditions étaient réunies, mensonge, lâcheté...

Un psychiatre de 82 ans suivait le dossier: permettez-moi de douter de l'efficacité!

J'ai espéré et je continuerai à espérer que quelqu'un, dans notre gouvernement, lèvera la main au nom de vous tous, pour dire aux parents des victimes, simplement: « Nous sommes responsables de la violence qui a été faite à vos enfants ».

Une voix, une seule, pour reconnaître, avec humanité et compassion, vos responsabilités hommes politiques.

De grâce royale en récidives, combien de temps encore devrons-nous attendre pour qu'une politique cohérente de lutte contre la pédophilie s'installe?

Combien d'enfants devront être sacrifiés ici et là-bas

Difficile, Monsieur De Clerck, de gérer la situation actuelle, au milieu d'un deuil collectif, où une fois de plus la solidarité belge fonctionne face à la mort.

Je vous ai rencontré plusieurs fois et je suis convaincue que vous ne direz jamais que votre conscience est en paix; parce que vous savez, mieux que nous, que des erreurs ont été commises.

Alors, je vous demande au nom des victimes, au nom des enfants, de vous battre pour obtenir les changements que nous réclamons... Vous battre pour que notre justice reprenne une forme humaine.

L'heure est au lynchage. La population veut voir de près la mort de M. Dutroux. Je vous demande de réfléchir. Julie, Mélissa et toutes les autres victimes ont droit à un procès, à un face-à-face avec notre justice. Ne les privez pas, une fois de plus, de leurs droits.

L'enlèvement des fillettes, les violences sexuelles, la pornographie, le passage des frontières ne se gérent pas en entreprise familiale.

Pour qu'un réseau de pédophilie, pour que la machine infernale fonctionne, il faut impérativement des consommateurs d'enfants protégés. Il faut des soutiens financiers et politiques.

Monsieur De Clerck, dans tous les réseaux de diffusion de cassettes pornographiques, une liste de clients existe.

Dans le cas présent, Monsieur Dutroux serait connecte à des clients belges et internationaux.

Les carences de l'enquête ainsi que les moyens financiers importants de Dutroux m'amènent â vous demander si vous possédez une liste de consommateurs.

Nous attendons de vous, Monsieur De Clerck, la transparence.

Marie-France Botte

«Dernière Heure» du samedi 24 août 1996 page 3

Marie-France Botte se dit convaincue de l'existence d'une protection de Marc Dutroux.

Au siège de son asbl, les pétitions pour une politique cohérente en matière de pédophilie reviennent par centaines (11, avenue de la Jonction. 1060 Bruxelles. Tél: 02/534.16.28.)

--------

Marie France Botte étranglée

16 octobre 1996 - Celle qui consacre sa vie à la lutte contre les pédophiles a reçu plus d'une fois des menaces. Jamais aussi grave que cette fois. Pourquoi ?

Qui en veut à Marie-France Botte? En mai dernier, la jeune femme avait découvert le hall de son immeuble de Forest recouvert de graffitis au mercurochrome entourant des coupures de presse et une photo de sa fillette placardée sur les murs.

- Mercredi dernier, alors qu'elle rentrait vers 22h20 d'une conférence à Wodecq, dans les environs de Lessines, elle a été physiquement agressée dans le même hall de son immeuble.

Selon le témoignage de Marie France Botte, un homme chauve, d'une quarantaine d'années, l'a d'abord frappée violemment dans le dos; puis, la plaquant contre le mur, a tenté de l'étrangler en la serrant fortement à la gorge.

Je peux vous dire que cette fois, j'ai cru que ma dernière heure était venue, raconte-t-elle.

- Marie-France Botte, qui a déjà subi deux agressions en Thaïlande, connaît des éléments de self-défense. Elle s'est laissée tomber au sol, ce qui a fait lâcher prise à son agresseur. Profitant de ce répit, la jeune femme s'est alors précipitée vers la seconde porte du hall, celle donnant à l'intérieur de l'immeuble qui, par chance, était restée entrouverte, pour s'y engouffrer et empêcher son agresseur de la suivre.Je n'ose pas imaginer ce qui se serait passé si la porte avait été fermée.

Selon les dires de Marie-France Botte, pendant l'agression, l'individu lui a dit: «Tu vas payer pour tous; je vais te tuer», une menace similaire à celle qui avait été proférée la veille, par téléphone, sur  le GSM de Marie France Botte dont - fait curieux – seules quelques personnes de confiance, dans son entourage, connaissent le numéro.

Trois minutes après l'agression, la police de Forest arrivait sur place pour les constatations d'usage. Après sa déposition au poste de police, Marie-France Botte s'est rendue à l'hôpital Saint-Pierre, pour recevoir les soins qui s'imposaient. Des lésions au cou l'obligent à porter une minerve. Mais les blessures n'étant pas graves, elle ne devra la porter que pendant quelques jours.

Reste à savoir qui en veut à Marie-France Botte au point de vouloir l'assassiner. Selon une information parue dans le journal « De Morgen », vendredi, Marie France Botte aurait été agressée par l'un des membres d'un important réseau de prostitution enfantine existant depuis 25 ans, mettant en cause d'importantes personnalités de premier rang, dont Marc Dutroux n' était qu'un «fournisseur». Mais il n'apparaît pas que Marie-France Botte ait disposé d'informations précises et circonstanciées relatives à l'existence d'un tel réseau, ni qu'elle les ait fournies aux enquêteurs.

La semaine dernière, on a reçu, à l'organisation, une ancienne victime de Dutroux-Nihoul, une personne qui a aujourd'hui 25 ans. Mon agression est peut-être liée à cela ?

Jean-Marc Veszely - « Soir illustré » du 16 octobre 1996 page 40

--------

ACCUSEE D'AVOIR DETOURNE 60 MILLIONS DE FRANCS, MARIE-FRANCE BOTTE PASSE A L'OFFENSIVE 

8 juillet 1997 - L'enquête ouverte sur Marie-France Botte dans le cadre de ses activités de lutte contre la pédophilie en Thaïlande se poursuit. Les enquêteurs viennent d'entendre Sanphasit Koompraphant, le directeur du CPCR, le Centre pour la protection des droits de l'enfant, basé à Bangkok. Selon ce témoin, Marie-France Botte aurait récolté de l'argent, près de 60 millions de francs, au nom de l'association alors qu'elle n'en faisait pas partie. Koompraphant accuse aussi, et surtout, la Belge de ne jamais avoir reversé le moindre franc au CPCR.

Marie-France Botte n'a pas attendu le résultat de l'audition pour se défendre. Dans un communiqué de presse, elle conteste vivement le témoignage de Sanphasit Koompraphant et rappelle avoir déposé plainte contre lui le 5 mars 1997 pour propos calomnieux et diffamatoires. Elle affirme d'autre part n'avoir jamais revendiqué appartenir au personnel du CPCR, mais seulement avoir collaboré avec lui, raison pour laquelle elle était autorisée à récolter des dons. Concernant le versement desdits dons, Mme Botte précise qu'en 1994, Koompraphant a perçu, au nom du CPCR, un chèque de 25.000 dollars, une somme provenant du prix des Droits de l'homme qui lui avait été attribué par la fondation Reebok en 1993.

Outre les actions judiciaires, ce qui inquiète surtout la Belge aujourd'hui, c'est la situation catastrophique dans laquelle se trouvent ses équipes sur le terrain. Pour elle, il y a maintenant urgence car, privée de financement, l'Opération Marie-France Botte risque bien en effet de péricliter. Difficile, donc, pour Marie-France Botte et les siens d'attendre la fin des procès en cours.

P. Le. - Leprince,  Patrice - Page 14

http://archives.lesoir.be/accusee-d-avoir-detourne-60-millions-de-francs-marie-fr_t-19970708-Z0DYDK.html

--------

Zelfmoordpoging 

Eind 1998 - Marie-France Botte, een internationaal befaamde Waalse kinderrechtenactiviste, en fervent aanklaagster van pedofilienetwerken, spreekt in augustus 1996 van bescherming van hooggeplaatste pedofielen. Haar vereniging wordt voortdurend ondermijnd en moet uiteindelijk de deuren sluiten. Ze trachtte zich eind 1998 te zelfmoorden door een brandend middel in te slikken.

--------

Marie-France Botte inculpée, pour faux, usage de faux et abus de confiance (détournement)

BRUXELLES, 20.7.2002 - Le juge bruxellois Jean-Claude Van Espen a inculpé Marie-France Botte de faux et d'abus de confiance. Cette double inculpation sanctionne les activités que Marie-France Botte, à travers une asbl, mena dans les années 1990 en faveur des enfants maltraités et exploités sexuellement au Cambodge et en Thaïlande. Le parquet confirme. Selon nos infos, Marie-France Botte est inculpée 1) d'abus de confiance - ce qui s'appelle aussi: détournement de fonds - ainsi que 2) de faux et d'usage de faux.

L'instruction, qui durait depuis cinq ans, est à présent clôturée. Le juge Van Espen a communiqué le dossier au parquet de Bruxelles. Il y sera traité par la section financière. La substitute Mme Mahieu prépare la chambre du conseil. Celle-ci décidera - ou non - de renvoyer Marie-France Botte devant le tribunal correctionnel.

A ce stade, il importe de rappeler qu' inculpé ne signifie pas condamné. Marie-France Botte reste présumée innocente. D'autant, selon le parquet, que MFB conteste les faits reprochés... et que ceux-ci n'ont certainement pas l'ampleur annoncée à grands fracas en décembre 1996, quand certains médias parlaient de dizaines de millions détournés. Reste que techniquement, Marie-France Botte est inculpée!

Selon le parquet, les problèmes principaux se rapportent à la comptabilité - pas toujours très orthodoxe - et à certains types de dépenses (abusivement pris en charge par l'asbl). L'asbl Opérations récoltait en Belgique des fonds qui devaient servir à la cause des enfants maltraités dans le sud-est asiatique. Ses donateurs qui lui faisaient confiance avaient droit à ce que leur argent ne permette pas à Mme Botte et à son ami de passer un week-end de remise en forme dans les Ardennes ou à payer des honoraires d'avocats! Marie-France Botte réplique que les statuts de l'asbl le lui permettaient: on verra!

Août 1996. Débuts de l'affaire Dutroux. Marie-France Botte est au faîte de sa gloire. Elle est Femme de l'année. Le Roi Albert II la fait baronne. Elle assiste aux funérailles d'An et Eefje à Hasselt et y est très applaudie. Elle dénonce les filières pédophiles - pas toujours à bon escient. Elle passe pour la meilleure spécialiste de la prostitution enfantine. Tout s'écroule trois mois plus tard: une plainte est déposée au parquet de Bruxelles. Entre-temps, la jeune femme a vécu un enfer personnel dont elle se remettait avec beaucoup de courage.

(Gilbert Dupont - © La Dernière Heure 2002)

http://www.dhnet.be/infos/faits-divers/article/44332/marie-france-botte-inculpee.html

--------

Veroordeeld voor klacht tegen journalist Swennen

BRUSSEL, 9 november 2009 - De Brusselse correctionele rechtbank in eerste aanleg heeft kinderrechtenactiviste Marie-France Botte veroordeeld tot de betaling van 107.628 euro, met aftrek van de voorlopige schadevergoeding. Dat meldt de krant La Dernière Heure. De veroordeling dateert van 16 oktober.

Op 26 oktober 1994 werd journalist Pierre Swennen aangeklaagd in een brief van Claude Lelièvre, die toen de algemeen afgevaardigde voor de kinderrechten van de Franse Gemeenschap was, wegens pedofilie. Het was Marie-France Botte die Lelièvre inlichtte. 

De algemeen bestuurder van de RTBF ontsloeg Swennen onmiddellijk. Na een klacht wegens laster en lasterlijke aangifte kreeg Swennen van de rechtbanken al een voorlopige schadevergoeding van 10.000 euro.

Botte moet Swennen nu dus 107.628 euro betalen, met aftrek van de voorlopige schadevergoeding. Het vonnis houdt rekening met de materiële en morele schade die Swennen leed.

(Bron: belga Auteur: kld)

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DM...


Foto: Barones Marie-France Botte

11-09-12

Regering-Di Rupo I: justitiebeleid

Liégeois1.jpg

 

7 DECEMBER 2011 - De nieuwe regering-Di Rupo I legde gisteren de eed af bij de Koning. Haar justitiebeleid is grotendeels de voortzetting van wat al eerder was beslist. Nieuw is vooral dat bepaalde bevoegdheden helemaal naar de deelstaten gaan: de jeugdbescherming, de justitiehuizen, het rampenfonds, de onteigeningswet. Ook wordt het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst. Justitie en Binnenlandse Zaken moeten - in tegenstelling tot andere departementen - niet bezuinigen. Verder wordt een aantal knopen doorgehakt. De strafuitvoeringsrechtbanken worden bevoegd voor àlle veroordeelden, ook die met straffen onder de drie jaar. 

1. HET JUSTITIEBELEID

Het justitiebeleid van Di Rupo I borduurt voort op het beleid van de regering Leterme I. Een boel voorstellen uit het regeerakkoord zijn al eerder ingediend in het parlement onder de vorm van "brieven" van de voormalige Justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V), maar het ligt voor de hand dat zijn opvolgster Annemie Turtelboom (Open Vld) die nog wat zal bewerken. De belangrijkste verschillen met Leterme I liggen bij de overheveling van bepaalde bevoegdheden naar de deelstaten. We behandelen het justitiebeleid in vier delen: de overheveling van bevoegdheden naar de deelstaten; de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde; het eigenlijke justitiebeleid; het politie- en veiligheidsbeleid. We verwijzen naar vroegere initiatieven en naar kritieken die nu al werden gegeven.

1.1. BEVOEGDHEDEN NAAR DE DEELSTATEN

De deelstaten zullen nauwer bij het justitiebeleid worden betrokken. Het is niet indrukwekkend veel, maar toch krijgen ze een aantal extra bevoegdheden.

* Ze zullen mee de rondzendbrieven over het strafbeleid kunnen opstellen voor hun eigen domeinen (stedenbouw, leefmilieucriminaliteit e.d.).

* Ze krijgen een positief injunctierecht voor de domeinen waarvoor ze bevoegd zijn: ze kunnen bv. de vervolging bevelen van een milieucrimineel.

* Ze krijgen de justitiehuizen onder zich.

* Ze mogen deelnemen aan de benoeming van bijzitters in de strafuitvoeringsrechtbanken.

* De jeugdbescherming gaat (behalve de jeugdrechters zelf) helemaal naar de deelstaten. Dat was al zo voor de opvang van minderjarigen in nood (possen), maar nog niet zo voor criminele minderjarigen (moffen). In de toekomst zullen de deelstaten kunnen beslissen welke maatregelen ze opleggen aan minderjarigen, wanneer ze een minderjarige in een gesloten instelling zoals Mol zullen plaatsen en wanneer ze hem doorsturen naar de gewone rechter voor volwassenen.

* Het rampenfonds gaat naar de gewesten en die krijgen inspraak in de organisatie en de werking van het federaal crisiscentrum.

* Ook de onteigeningswet gaat naar de deelstaten, behalve voor onteigeningen door de federale overheid.

1.2. GERECHTELIJK ARRONDISSEMENT BHV

En dan is er natuurlijk het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat mag niet worden verward met het veel mediatiekere kiesarrondissement. Dit laatste moést gesplitst worden van het Grondwettelijk Hof (zie: hier, nvdr). Het gerechtelijk arrondissement moest echter niét gesplitst worden. Toch wil de regering-Di Rupo dat nu ook doen op basis van de formule die aanvankelijk door Senator Hugo Vandenberghe (CD&V) werd aangedragen, maar daar kwamen zoveel liflafjes bij dat het voorstel een zeer complexe boel is geworden, ja zelfs gedenatureerd. We komen hier later op terug. Maar hier eerst de krachtlijnen van het regeerakkoord en in een tweede deel de belangrijkste kritieken die tot nu toe daarop gegeven zijn.

1.2.1. HET AKKOORD

Het akkoord bestaat eigenlijk uit drie grote punten: een hervorming van het parket; een hervorming van de rechtbank; allerlei wijzigingen aan de taalwetgeving.

1.2.1.A. HET PARKET

* Er komen twee parketten: een tweetalig in Brussel, bevoegd voor de 19 gemeenten, en een Nederlandstalig in Halle-Vilvoorde.

* Het parket van Halle-Vilvoorde krijgt 20% van het huidige aantal parketmagistraten in BHV. Pas na drie jaar kan de verdeling van de magistraten in beide parketten worden geëvalueerd.

* Op het parket van Halle-Vilvoorde moet één derde van de Nederlandstalige magistraten tweetalig zijn. Eén vijfde van het parket van Halle-Vilvoorde zal bovendien bestaan uit tweetalige Franstalige magistraten, die vanuit het parket van Brussel worden gedetacheerd om onderzoeken te doen naar Franstalige daders in Halle-Vilvoorde en om ze te vervolgen. Die magistraten vallen voor het vervolgingsbeleid onder de procureur van Halle-Vilvoorde, maar blijven hiërarchisch onder de procureur van Brussel.

* Omdat beide procureurs van een verschillende taalrol moeten zijn, zal de procureur van Brussel voortaan altijd een Franstalige moeten zijn. Nu moet dit beurtelings een Nederlandstalige en een Franstalige zijn.

* Het parket van Brussel krijgt één vijfde Nederlandstaligen en vier vijfde Franstaligen. Een werklastmeting, die pas na drie jaar mogelijk is, mag er niet toe leiden dat één van beide taalgroepen minder magistraten heeft.

1.2.1.B. DE RECHTBANK

* De huidige rechtbank van BHV wordt "gesplitst" (in feite: ontdubbeld) in een Nederlandstalige rechtbank en een Franstalige rechtbank. Beide zijn bevoegd voor de 54 gemeenten van BHV. Een vijfde van de huidige rechters gaan naar de Nederlandstalige rechtbank, vier vijfde naar de Franstalige rechtbank. Alleen bij de rechtbank van koophandel wordt die verhouding 60% F/40% N. Momenteel is minstens een derde van de magistraten Nederlandstalig.

* Een derde van de beide rechtbanken moet in de toekomst slechts functioneel tweetalig zijn. Nu moet nog twee derde grondig tweetalig zijn. Deze nieuwe taaleisen gelden ook voor de griffies en het gerechtelijk personeel.

1.2.1.C. DE TAALWET

De al heel ingewikkelde taalwet in gerechtszaken wordt nog complexer gemaakt om "de rechten van de Franstaligen te vrijwaren".

* Zo zullen de partijen in een rechtszaak overal in het land (dus ook in Brugge en Aarlen) gezamenlijk kunnen vragen om hun zaak in een andere landstaal te laten behandelen. De rechter moet hierover binnen de vijftien dagen beslissen.

* Partijen uit BHV zullen vrijwillig voor de rechter met de taal van hun keuze kunnen verschijnen. Twee Franstaligen (of zelfs twee Nederlandstaligen) uit Vilvoorde kunnen zelf hun zaak dus voor de Franstalige rechtbank brengen (bv. omdat die sneller werkt).

* Voor inwoners van Brussel en de zes randgemeenten kan taalwijziging in de toekomst veel makkelijker dan vroeger in zaken die in het Nederlands moeten worden ingeleid. De burgerlijke rechter kan alleen een verzoek van de gedaagde (de "verweerder") tot taalwijziging weigeren, als de meerderheid van de pertinente dossierstukken in de taal is die de verweerder niet wil; of als de arbeidsrelatie in de taal is die de verweerder niet wil. De taalkennis van de gedaagde mag niet meer getoetst worden.

Bijvoorbeeld. Wie een auto verkoopt aan iemand van Wemmel en er zijn wat meer mailtjes in het Frans dan in het Nederlands, kan het voor de Franstalige rechter gaan uitleggen als de koper dat zo wil, zelfs al spreekt die koper perfect Nederlands.

De Commissie voor de Modernisering van de Rechterlijke Orde moet nagaan of dit stelsel niet tot het hele land kan worden veralgemeend.

1.2.2. DE EERSTE KRITIEKEN

Alle betrokkenen hebben ondertussen al samen met de oppositiepartijen N-VA en VB, geprotesteerd tegen de manier waarop het gerechtelijk arrondissement wordt gesplitst. We komen hier later op terug, maar geven nu al de belangrijkste kritieken van Meester Fernand Keuleneer, oud-voorzitter van het Vlaams Pleitgenootschap bij de balie in Brussel.

== De ontdubbeling van de rechtbank van de rechtbank van eerste aanleg, de arbeidsrechtbank en de rechtbank van koophandel in Franstalige en Nederlandstalige rechtbanken brengt niets bij. In de praktijk zijn die rechtbanken nu al apart. Er komen alleen extra kosten en nog wat nieuwe nadelen.

== De Vlamingen worden zwaar benadeeld. Het aantal Vlaamse magistraten wordt gereduceerd van een derde naar 20%, van 68 naar 46, terwijl het aantal Franstalige 158 wordt. Dat gebeurt zonder een meting van de werklast, terwijl voormalig justitieminister De Clerck (CD&V) altijd verklaard heeft dat hij het aantal magistraten niet meer wil veranderen tenzij na een werklastmeting. Deze hervorming kwam tot stand op basis van foutieve cijfers over de verhouding tussen Franstalige en Nederlandstalige zaken in BHV.

Tijdens een debat van het Vlaams Pleitgenootschap bij de balie van Brussel repliceerde senator Francis Delpérée (cdH), die Joëlle Milquet adviseerde tijdens de onderhandelingen over dit akkoord, dat de verhouding 80/20 in een wet komt die later slechts met een bijzondere meerderheid (2/3 en de helft in beide taalgroepen) kan worden gewijzigd.

== De Vlaamse invloed in Brussel vermindert enorm, onder andere omdat de procureur nooit meer een Nederlandstalige zal zijn. Brussel is het grootste parket van België en alle internationale instellingen zijn daar.

== Het strafonderzoek in Halle-Vilvoorde wordt verfranst, omdat een groot deel van de crimnaliteit uit de Rand door Franstalige magistraten uit Brussel zal worden afgehandeld. Zij moeten slechts een "functionele" kennis van het Nederlands hebben, geen grondige. (Bart Laeremans (VB) voegt daar aan toe dat verdachten er belang bij hebben om de Franstalige procedure te kiezen omdat de Franstalige parketmagistraten en onderzoeksrechters veel lakser zijn dan de Nederlandstalige, nvdr).

== Het feit dat de Brusselse parketmagistraten die in Halle-Vilvoorde gedetacheerd zijn feitelijk onder twee procureurs vallen, maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

1.3. HET ALGEMENE JUSTIEBELEID

Het regeerakkord bevat nog een reeks andere maatregelen, waarvan de meesten al in de pijplijn zaten. Een greep:

* Op Justitie en Binnenlandse Zaken wordt niet bezuinigd, in tegenstelling tot op alle andere departementen.

* De Raad van State (en eventuele federale administratieve rechtbanken) zullen ook schadevergoedingen kunnen toekennen aan partijen die hun zaak winnen. Nu moeten die partijen nog altijd achteraf naar de burgerlijke rechter stappen en daar is hun claim vaak verjaard.

* De komende justitieminister zal het aantal gerechtelijke arrondissementen met tenminste de helft moeten verminderen. Er komt ook één beheer van budgetten en personeel per arrondissement, maar de rechtbanken van koophandel, de vrede- en politierechtbanken en de arbeidsrechtbanken blijven onafhankelijk. Dat is het "akkoord" dat na de mislukking van de onderhandelingen over het zogenaamde Atomiumoverleg door voormalig justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) werd bereikt.

* Magistraten worden per Hof van Beroep benoemd en zullen daar overal ingezet kunnen worden.

* Het Hof van Beroep van Brussel krijgt extra middelen.

* De regering zal het parlementaire voorstel om een familierechtbank op te richten ondersteunen.

* "Het gebruik van de mogelijkheden om in beroep te gaan wordt gerationaliseerd". Vermoedelijk moeten we hier lezen: "beperkt". Hoe dat zal gebeuren blijft volkomen in het ongewisse.

* Het statuut van de deurwaarders wordt hervormd, maar hoe of waarom is niet duidelijk.

* Magistraten zullen - net als parlementsleden - al hun nevenmandaten moeten aangeven. Of dat veel zal opleveren is maar de vraag: magistraten kunnen niet zo onbeschaamd cumuleren als politici.

* Ook de Hoge Raad voor Justitie wordt hervormd. Meer bepaald zijn opdracht om een externe controle op rechters uit te oefenen wordt veranderd.

* De regering zal het snelrecht bevorderen en er komen meer nieuwe autonome straffen, zoals thuisdetentie (huisarrest) en elektronisch toezicht (momenteel is dat alleen mogelijk op het einde van een celstraf, niet als aparte onafhankelijke straf).

* De strafuitvoeringsrechtbanken zullen bevoegd worden voor de uitvoering van àlle straffen, ook die onder de drie jaar. Dat is een gigantische hervorming die de werklast van deze rechters aanzienlijk zal doen toenemen en die veel geld zal kosten.

* Er komt een werkgroep van ambtenaren van Justitie, Buitenlandse Zaken en Binnenlandse Zaken om ervoor te zorgen dat meer vreemde criminelen hun celstraf in het buitenland uitzitten.

* Er is een heel verwarde passage over onsamendrukbare straffen. Enerzijds zegt het regeerakkoord dat wie levenslang of dertig jaar kreeg voor een moord, een verkrachting, zedenschennis of ontvoering van een minderjarige, daarvan minstens de helft zal moeten uitzitten. Bij recidive wordt dat drie vierde. Dit lijkt dus op een verstrenging van de wet op de voorwaardelijke invrijheidsstelling voor een heel beperkte groep criminelen. Maar vlak daarna staat er dan dat de rechter die de straf oplegt, moet bepalen wat de minimale strafduur is die moet worden uitgezeten (de zgn onsamendrukbare straffen). De paragraaf suggereert enerzijds een verstrenging van de VI-wet en anderzijds de mogelijkheid tot onsamendrukbare straffen. De coalitie is het duidelijk niet helemaal eens geraakt hierover. Over dit onderwerp was in het verleden al veel ruzie tussen enerzijds socialisten en christendemocraten (tégen onsamendrukbare straffen) en anderzijds liberalen (voor onsamendrukbare straffen).

De regeling voor wie recidivist is wordt erg vereenvoudigd en serieus verstrengd voor dezelfde zware inbreuken (moord, ontvoering en verkrachting van minderjarigen e.d.): wie in de voorbije tien jaar een effectieve straf van minstens drie jaar kreeg is recidivist. Deze regels maken het allemaal zeker niet eenvoudiger voor de rechtbanken om een correct en rechtvaardig vonnis te vellen.

* De wet-Onkelinx op de terbeschikkingstelling (en mogelijke heropsluiting) van veroordeelden die hun straf al hebben uitgezeten, wordt onmiddellijk uitgevoerd. Deze wet moest eigenlijk al sinds 1 juli 2009 van kracht zijn, maar ze werd uitgesteld omdat de bouw van de interneringsinstelling in Antwerpen zo'n kolossale vertraging opliep. (Zie hier voor meer uitleg over deze wet, nvdr).

* Het Veiligheidskorps dat de gedetineerden vervoert van de bajes naar het justitiepaleis wordt uitgebreid.

* Er komt een nationale mensenrechtencommissie. Ook dit wordt al vele jaren aangekondigd. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding is kandidaat om deze taak op zich te nemen.

Vermelden we nog dat de Orde van Vlaamse Balies al een uitvoerig memorandum met eisen aan minister Turtelboom heeft gestuurd. Zie: hier voor de inhoud van dit memorandum.

1.4. POLITIE EN VEILIGHEID

* De politiezones moeten groter: wie wil samensmelten mag dat; samenwerkingen (bij het aanwerven van personeel, gemeenschappelijke aankopen e.d.) worden gestimuleerd.

* Er moet meer blauw op straat. De politie moet geen openbare gebouwen, gerechtsgebouwen, ambassades meer bewaken en geen gedetineerden meer overbrengen.

* Het tuchtstatuut wordt vereenvoudigd en het premiestelsel eveneens. Er komt een "functionele verloning".

* In Brussel verandert ook een beetje.

== Zo wordt de minister-president van het Gewest coördinator van het veiligheidsbeleid. Hij moet de politiereglementen van de zones harmoniseren, een globaal gewestelijk veiligheidsplan uitwerken, de criminaliteit overal op dezelfde manier registreren.

== Alleen de Brusselse regering zal nog de begrotingen van de politiezones controleren.

== Nog slechts één overheid wordt bevoegd voor de ordehandhaving in de Brusselse stations en metro.

== Het Gewest streeft naar samenvoeging van bepaalde administratieve diensten en aankopen. Van een fusie van de politiezones, van een degelijke financiële controle op die zones is vooralsnog geen sprake. (Zie hier voor meer duiding, nvdr.)

* Gemeentelijke administratieve sancties ("overlastboetes") zullen hoger mogen zijn en ook opgelegd kunnen worden aan minderjarigen vanaf 14 jaar (nu: 16 jaar), zoals voormalig binnenlandminister Annemie Turtelboom (Open Vld) had gewild, de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) zelfs 12 jaar. (Zie hier voor meer duiding, nvdr.)

* De vrijwillige brandweerman wordt geherwaardeerd. De hulpzones krijgen rechtspersoonlijkheid en de hulpdiensten worden bijkomend gefinancierd, bv. via de verzekeringen.

JOHN DE WIT 

http://www.gva.be/nieuws/experts/johndewit/-1669.aspx

03-09-12

Micha Kat meeting: 10 September 9 uur - Rechtbank Den Haag

vendetta-guy-fawkes-mask-on-black.jpg

Door Micha Kat

Op woensdag 29 augustus (11:15 uur) vindt een zogeheten ‘regiezitting’ plaats op de Haagse rechtbank in de ‘grote’ strafzaak (hoger beroep) tegen Eric Donk en Micha. Wij zijn in eerste aanleg veroordeeld tot dienstverlening. Het gaat in deze zaak om de graffiti-waarschuwing die ik aanbracht op het huis van Demmink in Den Haag, de graffiti op de panden van Justitie in Den Haag, de graffiti op het Nederlands hoofdkantoor van de Bilderberg en de ‘verstoring’ van het verhoor van Nout Wellink voor de commissie De Wit. De regiezitting gaat over het horen van getuigen. Jullie herinneren je nog dat in eerste aanleg SP-Kamerlid Jan de Wit kwam opdraven, maar dat we weigerden hem vragen te stellen toen de rechter ons verbood zijn verhoor te filmen. Op onze lijst van te horen getuigen staan onder meer Wellink en ook Demmink. Bij het verhoor van die laatste zal de vraag centraal moeten staan hoe er sprake kan zijn van een strafbaar feit als de misstand die aan de kaak wordt gesteld van extreem groot maatschappelijk belang is. Iedereen is welkom op de zitting bij het Haagse Hof. Een probleem is wel dat er bij dit Haagse Hof een pedo-rechter die een grote rol speelt in het Demmink-dossier: Jan Wolter Wabeke.

Een ander cruciaal punt in deze zaak is dat het OM onze camera heeft gestolen met de cruciale opnames van onze graffiti-acties. Zowel camera als opnames hebben we nooit teruggekregen: het OM houdt ze al 3 jaar vast ‘in het belang van het onderzoek’. De beelden zijn ook van grote historische waarde omdat er voor het eerst in de geschiedenis  - voor zover wij kunnen nagaan - gebruik werd gemaakt van de ‘V 4 Vendetta-maskers’ die later symbool zouden worden van het verzet tegen de gevestigde orde. Intussen dreigt nu de situatie te ontstaan dat ik nooit meer mijn normale leven kan oppikken onder de tsunami aan juridische terreur van de zwarte maffia.

Zoals jullie hierboven hebben gemerkt is deze brief gedateerd waardoor de zitting reeds heeft plaatsgevonden. Enerzijds komt dat door het censureren van post op de PI Zoetermeer en anderzijds doordat de post niet altijd binnen 24 uur bij mij binnen is. Daarnaast is mijn (type-)snelheid nog niet zo groot dat ik hem al binnen enkele uren kan doorsturen.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om ook te melden dat de regiezitting van woensdag eigenlijk volledig uit de hand is gelopen.  Micha zal dat nog persoonlijk melden (is onderweg) maar voorlopig mag je al wel weten dat er woensdag alwéér een rechter met de staart tussen haar benen van het strijdtoneel is verdwenen. Het gaat maar door, het gaat maar door..

Op maandag 10 September 2012, te 9 uur, komt de zaak voor de Rechtbank in Den Haag -
Prins Clauslaan 60 - 2500 EH DEN HAAG - Be There !!!

18:41 Gepost door Jan Boeykens in Actualiteit, Micha Kat, Rechtbank Den Haag | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Micha Kat: 10 September 9 uur - Rechtbank Den Haag

Kat-eruit-Joris-D-erin.jpg

Regiezetting - Part 1

Dit interview van Micha is een update in de zaak 11-2-11 die nog steeds gaande is. De (wrakings-) procedures nemen een steeds onthutsender vorm aan en geven gaandeweg steeds beter inzicht in het functioneren van de rechterlijke macht in ons land anno 2012 maar - en vooral - van de corruptie bij de Haagse rechtbank.
Het zijn o.a. de Haagse rechters Hans Westenberg, Pieter Kalbfleisch en Frits Bakker die door toedoen van Micha Kat als een dief in de nacht moesten vertrekken. Verder was deze zelfde rechtbank zelfs partij in de strafzaak tegen Micha omdat hij ook het gerechtsgebouw op het Prins Clausplein had besmeurd, hetgeen in eerste aanleg ook was erkend door rechter mr. Puite 'in te vliegen' vanuit Rotterdam. Daarna bleek o.a. (de 'besmette' en Haagse), mr. Paris ook al niet onpartijdig vanwege zijn rol in de Chipsholzaak waardoor het Kort Geding strandde over een opheffing van het voorarrest van Micha. En nu moet dus ook nog eens blijken dat mevr. mr. Th.W.H.E. Schmitz, vice-president van het gerechtshof 's-Gravenhage ook al een dubieuze rol te hebben gespeeld.
Was het dus eerst mr. Schmitz in een geheime (wrakings-) zitting waar Micha en zijn advocaat niet eens mochten pleiten, maar vooral laakbaar en totaal onrechtmatig is het daaruit voortvloeiende vonnis van mr. Schmitz omdat dit zelfs totaal corrupt was. 

Micha mocht de rechtbank Den Haag voortaan niet meer wraken (!) en, nog idioter was dat hij de hele aanleiding van dit alles, de zaak Westenberg cs., zelfs niet eens meer ter verdediging mocht gebruiken!! (Voor de kenners: waarmee de strafuitsluitingsgrond, op basis van het algemeen belang, op voorhand door mr. Schmitz werd getorpedeerd!!

Strafuitsluitingsgrond http://nl.wikipedia.org/wiki/Schulduitsluitingsgrond).

En diezelfde mr. Schmitz bestond het vervolgens om het hoger beroep daartegen van Micha woensdag jl. nog even zèlf voor te willen zitten..? Het is niet eens zozeer een schande meer. Het is het ultieme bewijs van de teloorgang van onze onafhankelijke rechtspraak...

https://www.youtube.com/watch?v=I3BigoZ0uQ8&list=PL7E...
Maandag 10 September 9 uur - Rechtbank Den Haag -
Prins Clauslaan 60 - 2500 EH DEN HAAG - Be There !!!

----------------------------------------------------------

Micha Kat en de justitiële 'psychologie'
http://www.klokkenluideronline.net/artikel/14468/micha-ka...

Haagse rechtbank voelt nattigheid...
http://www.klokkenluideronline.net/artikel/8971/haagse-ho...

TOTALE TERREUR VAN DE TOGA'S :
http://www.klokkenluideronline.net/artikel/9152/totale-te...

Corrupte rechter: mr. K. Puite :
http://www.klokkenluideronline.net/artikel/4635/corrupte-...

JDTV Afl.77 - Grafitti :
http://www.youtube.com/watch?v=uBrQvq9Q6xk

JDTV - Der Prozess "11-2-11" :
http://www.youtube.com/playlist?list=PLE41FC7EAF9744C2B

18:31 Gepost door Jan Boeykens in Actualiteit, Micha Kat, Rechtbank Den Haag | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-09-12

Procureur-generaal Yves Liégeois gefeliciteerd door Vlaams Belang

yves-liegeois.baas-van-alle-parketten.jpg

Procureur-generaal Liégeois: 'mogelijke burgeroorlog' 

De Antwerpse procureur-generaal Yves Liégeois werd op 2.9.2011 opnieuw voorzitter van het college van procureurs-generaal en werd daarmee voor de tweede keer de grote baas van alle Belgische parketten en dé sparring partner bij uitstek van Justitieminister Turtelboom (Open VLD, Vlaamse liberalen).

Liégeois schreef de voorbije 16 jaar omzeggens alle grote rondzendbrieven van het college en was meerdere keren uitgenodigd in het parlement. Berucht is zijn rede waarin hij verklaarde dat het migratiebeleid 'volledig mislukt is'.  Volgens Liégeois is het 'einde van de democratie nabij en worden de problemen, waaronder het totaal falende migratiebeleid onbeheersbaar'.

Vorig jaar bespraken Yves Liégeois en advocaat-generaal Piet Van den Bon het migratiebeleid bij de plechtige opening van het gerechtelijk jaar op het Antwerpse Arbeidshof. Ze keerden zich daarbij ook tegen de nieuwe wet op de gezinshereniging die ze "louter symbolisch" noemden.  Liégeois waarschuwde zelfs voor een 'mogelijke burgeroorlog als het geld op is om iedereen uit te betalen'.

Liégeois en Van den Bon werden gefeliciteerd door het Vlaams Belang dat destijds (toen nog Vlaams Blok genoemd), veroordeeld werd voor de aanzetting tot haat en racisme.

--------------------

VlaamsBelang.logo.jpg

'Mijlpaal in het immigratiedebat'

Vlaams Belang feliciteert Antwerpse magistraten en hekelt intimidatie De Clerck

2 september 2011

Het Vlaams Belang is bijzonder tevreden over de haarscherpe analyse van de hoge Antwerpse magistraten Liégeois en Van den Bon over de actuele politieke toestand. De beide magistraten bevestigen hierbij op een ijzersterke wijze wat het Vlaams Belang al zovele jaren aanklaagt: de immigratie in dit land loopt totaal uit de hand. 

Parketmagistraten en arbeidsauditeurs zijn beter dan wie ook geplaatst om te weten wat er in onze steden aan de hand is. Niet alleen de hoge criminaliteitsgraad is een rechtstreeks gevolg van het lakse immigratiebeleid maar ook vele misbruiken in de sociale zekerheid hangen daarmee samen. De immigratie is zodanig massaal en ongecontroleerd dat ons hele sociale stelsel er op termijn door kan bezwijken.

Zeer terecht verwijst advocaat-generaal Piet Van den Bon ook naar de ondergrondse economie die met deze oncontroleerbare immigratie samenhangt en die “onmeetbaar veel schade kan toebrengen aan onze verzorgingsstaat.” Tegelijk bevestigt de auditeur-generaal het erg bescheiden karakter van de aangepaste wet op de gezinshereniging en van de aangekondigde verstrenging van de nationaliteitswetgeving: “Ze kunnen als signaal een angstverdrijvende uitwerking hebben op de ongeruste burger, wat positief is, maar de uitwerking op het terrein zal minimaal zijn.” Het Vlaams Belang stond tot op heden alleen met deze kritiek.

Ook het asielmisbruik wordt in onverbloemde termen gehekeld: “Sedert het begin van de jaren ’70 is er een immigratiestop van kracht. Daar staat echter tegenover dat er jaarlijks tienduizenden mensen naar ons land blijven komen, via de asielpoort, die onder de banier van de conventie van Genève een vrijbrief verschaft om hier onderdak te krijgen. Het asiel (…) is echter ook vaak een voorwendsel om hier binnen te geraken voor zij die niet op de vlucht zijn voor het regime van hun land. (…) Elke advocaat die met dit soort zaken te maken heeft, zou zich moeten afvragen of hij zich niet medeplichtig maakt aan het asieltoerisme door voor elke cliënt die zich voordoet als “politiek vluchteling” een procedure op te starten.” Wij hadden het niet beter kunnen formuleren. 

Het Vlaams Belang is verheugd dat deze scherpe taal eindelijk ook eens vanuit een onverdachte hoek mag komen. De Antwerpse Mercuriale Liégeois-Van den Bon mag zonder overdrijven beschouwd worden als een mijlpaal in het immigratiedebat. Niet langer het Vlaams Belang staat hier terecht maar wel de hele politieke klasse, die van het land een puinhoop aan het maken is. Het is niet langer het Vlaams Belang dat de democratie bedreigt, maar wel de machtspartijen zelf.

Het is dan ook de hoogste tijd voor een grondig en breed politiek debat over het immigratiethema, zonder taboes. Al vrezen wij dat er daarvan in een Belgische context nooit sprake zal zijn. Justitieminister De Clerck probeert het debat nu reeds in de kiem te smoren door procureur-generaal Liégeois te intimideren. Indien De Clerck een echte democraat was, dan zou hij de Mercuriale aangrijpen om een groot parlementair debat op gang te trekken.

Uitgerekend vandaag stelt het Vlaams Belang zijn grootschalige campagne voor over het opdoeken van België. Het immigratiedebat speelt daarbij een belangrijke rol en komt in onze folder prominent aan bod: een streng immigratiebeleid zal immers enkel mogelijk zijn in een onafhankelijk Vlaanderen. Zolang België bestaat, zullen de Franstalige partijen alles doen om de grenzen wijd open te houden, met de nauwelijks verholen intentie om de positie van de Nederlandstaligen verder te verzwakken. 

Bruno Valkeniers, Voorzitter Vlaams Belang 

Bart Laeremans, Senator

http://www.vlaamsbelang.org/1/1489/